Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] Re: väriprofiilit

From: samulivi@picasso.pspt.fi
Date: 08.04.2003 - 13:49:49

Joo totta. "Syvään mustaan" kannattaa käyttää neljää väriä, esim. C:20 M:20
Y:20 K:100 tai jotain sinnepäin... tämäkin toisaalta on kaksipiippuinen juttu.
Jos piirros muodostuu tosi ohuista viivoista, kohdistus on melko mahdotonta,
joten viivan ympärillä saattaa näkyä värillisiä "haamuja". Tässä tapauksessa
c0m0y0k100 -musta on helpoin.

Yksi juttu, mitä usein käytetään vektoriohjelmassa väritetyissä sarjiksissa,
on "mustan päällepainatus"... olette varmaan huomanneet, että taustaväri näkyy
mustan viivan alta. Normaalisti mustan viivan "alta" poistetaan muut osavärit,
mutta päällepainatuksessa osavärien annetaan olla. Tämä helpottaa kohdistusta,
eli jos kohdistusvirheitä sattuu, ei mustan viivan vieressä kuitenkaan näy
valkoista "aukkoa", kuten tavan mustalla kävisi. Päällepainatuksen saa mustaan
freehandissa jotenkin-en-nyt-muista-miten, mustassa tekstissä se on
freehandissa ainakin oletuksenakin.

.s