Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] Re: väriprofiilit

From: Juha Kouvalainen (juha@kouvalainen.com)
Date: 08.04.2003 - 14:38:38

> Tuollainen näyttää ruudulla likaisen harmaan ruskehtavalta, jotenkin
> "vajaalta". Eikä se ole se musta jonka saat klikkaamalla photoshopin
> värivalitsimen pientä mustaa neliötä (default foreground color). Painon
> ammattilaisetkin suosittelevat käyttämään mustassa muita värejä jolloin se
> on "mustempaa". Minun tietääkseni just osaväreistä koostuva musta on ns.
> cmyk-musta.

Niin, siis sillä ei ole mitään merkitystä, miltä se näyttää ruudulta, koska
näytöllä väri muodostetaan juuri RGB-kartan mukaan. Vaikka ruudulla tuo
näyttää vähän harmaalta, painettuna tuo on kuitenkin niin mustaa kuin musta
vain painettuna voi olla.

Itse en kyllä ole kenenkään painon ammattilaisen kuullut sanovan, että
kannattaisi käyttää osavärejä mustassa. Pikemminkin päin vastoin kaikkien
värien suhteen, eli tukkeutumisen estämiseksi värit pitäisi muodostaa aina
mahdollisimman vähillä osaväreillä.

Aivan samoin musta teksti tehdään ilmoituksiinkin juuri C:0, M:0, Y:0,
K:100 -värillä, jotta teksti on tarkkaa eikä lukemiskelvotonta suttua.

Tilannehan on kuitenkin täysin verrattavissa siihen, jos kuva painetaan
mustavalkeana vaikkapa lehdessä. Tällöin lehden mustavalkosivun ja samalla
mustavalkean kuvan painamiseen käytetään yhtä väriä, mustaa.

Sama musta on myös neliväripainannassa yhtenä värinä syaanin, magentan ja
keltaisen ohella. Näillä neljällä painovärillä voidaan rasteroimalla
muodostaa kaikki tarvittavat värit, mutta viivapiirroksiin ehdottoman
tarkkaa jälkeä saa vain käyttämällä näistä perusväreistä yhtä, sekoittamatta
niitä millään tavalla viivaan keskenään.

Tämän vuoksi ei siis ole mitenkään perusteltua käyttää mustan muodostamiseen
muita värejä, kuin pelkästään mustaa painoväriä.

..Ja koska monikaan ei halua sarjakuvansa/kuvituksensa ääriviivoja
magentalla, syaanilla tai keltaisella, suosittelen itse käyttämään vain
mustaa :)

t. Juha