Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] Re: [puhekupla] väriprofiilit

From: Juha Kouvalainen (juha@kouvalainen.com)
Date: 08.04.2003 - 12:18:18

> Itse olen pitänyt Photoshopissa ääriviivat erillisenä layerinä. Se
> helpottaa ainakin värien muokkaamista myöhemmin. Tuolla color rangella
> olen "tyhjentänyt" valkoiset pois elikkä saanut aikaan pelkistä mustista
> viivoista koostuvan "luurangon" ja alemmalla layerillä olevat värit
> näkyvät. Pienellä resoluutiolla tehdyissä kuvissä ääriviivoihin jää
> harmaita läikkiä, mutta isolla resoluutiolla (400) ne on jo niin pieniä,
> että niitä ei enää nää. Onko tuollaiseen helpompaa tyyliä? Miten te muut
> väritätte Photoshopilla?

On. Valkoiset alueet laskevat alempien tasojen värit läpi, kun muutat
Layers-välilehden pudotusvalikosta Normal --> Multiply. Tällöin sinun ei
tarvitse poistaa valkoista ollenkaan eikä piirretty viiva pääse
vahingoittumaan.

Siltikin, painotan edelleen, että mustat ääriviivat kannattaa muuttaa ensin
CMYK-mustaksi C:0, M:0, Y:0 K:100 :) aiemman mailini mukaisesti.

> Ja aikoinaan, kun käyttelin Freehandiä enemmän, niin huomasin, että se
> automaattisesti muutti bitmapit transparentiksi, eli poisti valkoiset
> alueet ja se oli kätsyä. Mutta Freehand kai tukee aika huonosti muita
> formaatteja (ainakin silloin seiskan aikaan). Mutta jos olisi Freehand
> niin käyttäisin sitä ilomielin värittämiseen.

Bitmapit muuttuvat valkoisilta osilta läpinäkyviksi kai kaikissa
vektoriohjelmissa (myös Illustratorissa & InDesingnissa, joita käytän).
Tämä on tosiaan yksi ratkaisu, että skannauksen jälkeen tallentaa
viivapiirroksen bitmappina ja avaa sen väritystä varten
Freehandissa/Illustratorissa/Indesignissa.

Tällöin värit ovat vektoripintoja ja ääriviivat bitmap-bittigrafiikkaa ja
painotuloskin on hyvä, kunhan tarkkuutta on tarpeeksi bittigrafiikkakuvassa.

Siltikin ääriviivojen vektorointi tuottaa paremman tuloksen kuvan ollessa
kokonaan ja rajattomasti skaalautuva.

t. Juha

http://www.loikanvuoksi.com
http://www.sarjamedia.fi