Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] väriprofiilit

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 08.04.2003 - 09:32:32

> Joku pikavalinta taisi tehdä valitusta tasosta valinnan, jonka avulla
> ääriviivat voisi "maalata" halutulla mustalla uudelle tasolle, mutta
> mikähän tuo pikavalinta oli?

En ole ihan varma, tarkoitatko tätä, mutta jokaisen värin voi aktivoida
erikseen Photoshopissa Select -> Color Range -toiminnolla
(suomenkielisessä Valitse -> Värialue) ja napsauttamalla haluttua väriä
(kaikki kyseisen sävyn värialueet aktivoituvat).

Vielä helpommin yhden sävyn voi muuttaa normaalilla maalipurkkityökalulla
napsauttamalla työkalun opitionsista valinnan "continuous" pois päältä.
Silloin maalipurkki värittää tietyn sävyn kaikki alueet joksikin toiseksi.
Kyllä tällä tavalla saa mustaa aikaiseksi.

Vektoroinnin ideaa en ymmärrä (pienempi tiedosto?), koska missä tahansa
painossa viivasta saa puhtaan, kun käyttää tarpeeksi suurta resoluutiota.

Mustat ääriviivat kannattaa ehdottomasti skannata sisään bitmappeina, jos
kyseessä ei ole harmaasävyoriginaali. Tällöin ääriviivat pysyvät
kokemukseni mukaan täysmustina, vaikka kuvan tila olisi CMYK. Värit voi
vaikka lätkiä ääriviivojen kanssa samaan layeriin/tasoon.

Toinen vaihtoehto suojella viivaa on tehdä värit eri layerille/tasolle,
tehdä ääriviivoista ja väriestä eri tiedostot ja asemoida lopullinen
painotiedosto vaikka Freehandissa. Mutta ainakin lehtisarjakuvaa ajatellen
tämä on turha toimenpide. Ei lehtien kuvan laatu ole niin hyvä, että se
kannattaisi. Mulla 300 dpi:n tarkkuus koko kuvalla on riittänyt.

Muut osaavat ehkä tällä listalla neuvoa paremmin...

ville