Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Mangaa suomeksi

From: Mika P Lietzen (mplietze@cc.helsinki.fi)
Date: 04.04.2003 - 14:32:32

> Kyse on siis Akira Toriyaman Dragonball-sarjakuvasta, jonka neljä
> ensimmäistä liki 200-sivuista pokkaria ilmestyivät R-kiskoille, marketteihin
> jne. 2.huhtikuuta - ja kappalehintaan 5.50! (Tämähän tarkoittaa sitä, että
> esim. yhden Ranma-alpparin hinnalla saa noin 5 Dragonballia...)

Mjoo. Olen yrittänyt viime aikoina tutustua mangaan, joten ostin tuon
ekan osan. Haluaisiko joku sen? Saa jos maksaa postikulut tai hakee pois.

Manga sinänsä on mielenkiintoista ja joissakin niissä vähän kevyemmissä
piirrostyyli on mielestäni varsin mukaansatempaavaa (pidän hahmojen päiden
muodosta ja isoista silmistä) eikä kaikki jututkaan ole huonoja (Miyazakin
Nausicaä esimerkiksi on minusta oikein hyvä, samoin se Lone Wolf -juttu).

Mutta noita Lohikäärmeen munia en kyllä ymmärrä alkuunkaan. Käsittämättömän
epäselvästi (vaikka luinkin ihan oikein väärinpäin) kerrottua piilopervoilua.
Ja miksi ne koko ajan ylireagoivat niin ärsyttävästi? Se on yksi asia mitä
olen aina inhonnut mangassa syvästi, ja tuossa sitä on ihan liikaa.

Suomennos on myös aivan idioottimaista (jotkut otukset puhuvat murteella)
ja fontti taitaa olla sama kuin Marko Tiaisen albumien kansissa. En tiedä
mitä sanoa. Jotkut sivut alkupuolella on lisäksi hirveän suttuisia.

En kyllä yhtään ymmärrä minkä ikäisille lukijoille tuo on suunnattu.
Halusin kyllä pitää siitä, mutta tuo oli jotain kammottavaa.