Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] Re: [puhekupla] vettä myllyyn

From: Keijo Ahlqvist (ahlqvist@sci.fi)
Date: 10.02.2003 - 17:12:12

> Riippuu siitä mikä nähdään sarjakuvan funktioksi. Harvemmin esimerkiksi
> taidemaalarit käyvät työvaiheessa näyttämässä luonnoksia työstään
> potentiaalisille ostajille tai gallerioissa kävijöille. Siinäpä sitä
> olisikin idea - luonnoksia esille ja jokaisesta kerättäisiin palautetta.
> Olisiko tuloksena täydellisiä teoksia? Tuskinpa. Sama juttu tätien
> ja serkkujen kanssa. Yleensähän niille saa selittää esimerkiksi kaiken
> mitä elokuvissa tapahtuu. "Mitä tuo nyt tuonne meni?" Hooh.

Melko omituinen vertaus taidemaalareihin. Maalaukset eivät ole kerrontaa.
Sarjakuva on. (Muuten, monet taidemaalarit todella testaavat tarkkaan mikä
todennäköisesti menee kaupaksi...)

> Ns. taidesarjakuvan, niin kuin kaiken muunkin tekijälähtöisen puuhastelun
> kanssa pitää muistaa että tarkoitus ei ole miellyttää koko kansakuntaa.
> Tekijä sanoo jotakin sellaista mikä on tekijälle tärkeää.
> Henkilökohtaisesti olen lisäksi sitä mieltä että kaikki tarinat ei ole
> tarkoitettu laiskoille lukijoille. Jos lukija ei jaksa nähdä vaivaa
> ymmärtää jotakin tarinaa, onko vika tarinassa? Mielestäni ei. Lukeminen,
> ja katsominen vaatii joskus hieman työtä.

Kuinka usein taiteellisuus sarjakuvassa onkaan epäjohdonmukaista ajattelua
.Jos ei tekijä kykene välittämään sanottavaansa selkeästi, en tuhlaa aikaani
hänen tarkoitustensa arvailuun Jos taas tekijä tulee sokeaksi työlleen
puurrettuaan nenä paperissa kuukausikaupalla, silloin luotetun ihmisen,
tädin tai serkun apu voi hyvinkin palauttaa ihmisten ilmoille ja paljastaa
kerrontatekniset heikkoudet. Jos käsiala on surkeaa, ei ole minun
laiskuuttani jos en viitsi yrittää tulkita sitä kun tarjolla on tuhansia
tutustumisen arvoisia kertomuksia.
Suosittelen testausta. Ettei valveutuneiden sarjakuvaosaajien tarvitse
kierrellä opastelemassa tädeille "mitä tuo nyt tuonne meni" | =)).