Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Re: [puhekupla] vettä myllyyn

From: Mika P Lietzen (mplietze@cc.helsinki.fi)
Date: 10.02.2003 - 16:00:00

> Mutta miten JT onnistuikin saamaan ihmiset lukemaan Viiviä ja
> Wagneria sujuvasti? Ei se minusta olisi ollut etukäteen ajatellen
> mitenkään selvää.

Ei, poiketaanhan siinä totutusta strippimallista hyvinkin usein.
Tai mikä sitten on totuttu. Ei Juban jutut sen erikoisempia kerron-
nallisesti ole kuin esimerkiksi Lassi ja Leevi, missä putoaa kärryiltä
viimeistään siinä vaiheessa kun se tiikeri näyttääkin viimeisessä
ruudussa lelulta. Mutta myönnän etten ole perehtynyt strippisarjakuvan
konventioihin.

> Joo, siis periaatteessa ollaan varmaan laadukkailla linjoilla,
> mutta joskus toivoisin, että taidesarjakuvan tekijät
> testaisivat tuotoksensa ensin lähimmällä tädillään tai serkullaan,
> jos suurta yleisöä haluavat kuitenkin puhutella.

Riippuu siitä mikä nähdään sarjakuvan funktioksi. Harvemmin esimerkiksi
taidemaalarit käyvät työvaiheessa näyttämässä luonnoksia työstään
potentiaalisille ostajille tai gallerioissa kävijöille. Siinäpä sitä
olisikin idea - luonnoksia esille ja jokaisesta kerättäisiin palautetta.
Olisiko tuloksena täydellisiä teoksia? Tuskinpa. Sama juttu tätien
ja serkkujen kanssa. Yleensähän niille saa selittää esimerkiksi kaiken
mitä elokuvissa tapahtuu. "Mitä tuo nyt tuonne meni?" Hooh.

Ns. taidesarjakuvan, niin kuin kaiken muunkin tekijälähtöisen puuhastelun
kanssa pitää muistaa että tarkoitus ei ole miellyttää koko kansakuntaa.
Tekijä sanoo jotakin sellaista mikä on tekijälle tärkeää.
Henkilökohtaisesti olen lisäksi sitä mieltä että kaikki tarinat ei ole
tarkoitettu laiskoille lukijoille. Jos lukija ei jaksa nähdä vaivaa
ymmärtää jotakin tarinaa, onko vika tarinassa? Mielestäni ei. Lukeminen,
ja katsominen vaatii joskus hieman työtä. Harva kerronta on niin
yksiulotteista että voi vain passiivisesti liikutella silmiä. No,
ehkä joku Karvinen. Ehkä jossakin joku ajattelemattomien ihmisten lehti
julkaisee sitä vuodesta toiseen.