Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] vettä myllyyn

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 10.02.2003 - 16:51:51

> Ihminen ei jaksa seurata kovin levotonta juonta,
> jossa hiipparoidaan takaumien/kuvitelmien tai ties minkä seka-
> melskassa viikosta toiseen. Nytkään en ymmärrä yhtään, mistä se
> huilumies tupsahti. Ja viime sarjasta en ymmärtänyt muuta kuin
> että joku etsi tietoja kadonneesta isästään... Liekö sekään
> sitten oikein ymmärretty...

Hih hih. Käsittääkseni olet ymmärtänyt ihan hyvin, ei syytä huoleen.
Viikottainen jatkosarja on todella vaikea laji, ja kärryiltä putoaminen on
suuri vaara, mihin tekijä ei tietenkään pyri. Mutta kun puhut suuresta
yleisöstä, niin joo, Suomen Kuvalehden sarjakuvalla on luonnollisesti
pyrkimys puhutella mahdollisimman suurta yleisöä. Se ei kuitenkaan
tarkoita, että sen pitäisi ehdottomasti avautua jokaiselle. Eihän mikään
vähän kunnianhimoisempi tuotos ihan kaikille aukea. Tai sitten ei vain
kiinnosta. Itse asiassa on valtava voitto, jos kaikkia lehden lukijoita
kiinnostaa, mutta vain osalle aukeaa.

En silti pidä sinua tyhmänä, kun et pysy kärryillä. Voin vain vastata
tuohon hämmästykseesi huilumiehen tupsahtamisesta, että se tupsahti
kivikaudelta tietysti! Näkeehän sen jo vaatteista!

> mutta joskus toivoisin, että taidesarjakuvan tekijät
> testaisivat tuotoksensa ensin lähimmällä tädillään tai serkullaan,
> jos suurta yleisöä haluavat kuitenkin puhutella.

Toinen mummoni sanoo, ettei ymmärrä mistään sarjakuvista mitään, toinen
mummoni taas, ettei ymmärrä, miksi sarjakuvahahmot ovat niin rumia. Äitini
sanoo, ettei jaksa lukea sarjakuvia, isäni taas että hienoja ovat.
Millaisia sarjakuvia minun pitäisi heille tehdä? :)

ville