Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Mikä kaikki voi vaikuttaa...

From: jvainio@urova.fi
Date: 14.02.2003 - 13:38:38

Olin jättänyt tämmöisen Vesan viestin lojumaan postilaatikkoon myöhempää
kommentointia varten:

> ja Fantasio), niin uskon, että 1978 oli aikamoinen vedenjakajavuosi
> Ranskassa/Belgiassakin. M. Tillieuxin kuolema (auto-onnettomuus
> matkalla Angoulemeen) vaikutti aika pahasti myöhempään tuotantoon.

Hassua, että mainitset muutoksen Non Stop -sarjoissa 70-luvulla. Itse huomasin,
että mm. Sammy Dayssä ja Niilo Pielisessä tapahtui joskus tuolloin selvä muutos
piirrostyylissä. Kun pohdiskelin, mistä se oikein johtuu, tajusin, että syynä
oli, että piirtäjät olivat siirtyneet siveltimestä terään!
Franquinhan teki vanhat sarjansa, Heiskan ja Hetan ja suurimman osan Pikoista ja
Fantasioista terällä. Mutta sitten jossain vaiheessa kohti P&F-kauden loppua hän
vaihtoi siveltimeen - ja otti melkoisen kvanttihypyn eteenpäin tyylissä. Siksi
onkin häkellyttävää, että kun hän sitten lopulta 70-luvun puolivälissä vaihtoi
takaisin terään, tapahtui jälleen uusi valtava loikka eteenpäin! Terä
mahdollisti hänelle entistä pikkutarkemman jäljen tekemisen ja Franquin tuntui
pitävän tämmöisestä nysväyksestä ja viilailuista. Se johti lopulta Mustiin
Sivuihin; jos kuka on Angoulemessa tai Brysselissä nähnyt niiden originaaleja,
on varmasti kuten minä hämmästellyt, kuinka mikroskooppista hiusviivaa niissä on
oikein käytetty.
Sammy Dayssä taas työvälineen vaihto oli selvä askel huonompaan. Viimeiset Non
Stopissa julkaistut Sammyt, vuosikerran -77 "Kuningas Dollari" ja kaksi albumia,
olivat Berckin huippukautta, 80-luvulla nähdyt Semicin albumit olivat paljon
löysempää työtä.
Sain tavata Berckin Brysselissä kesällä 2001. Kysyin tästä työvälineen
vaihdoksesta. Hän sanoi, että koko joukko Dupuisin piirtäjiä siirtyi (takaisin)
terän käyttöön samaan aikaan, ilmeisesti Franquinin johdolla. (Vaikutelma oli,
että kun Franquin jotain sanoi, niin muut piirtäjät kuuntelivat ja muistivat
sen lopun ikäänsä). Piirtäjien välisissä keskusteluissa oli nimittäin havaittu,
että yksi jos toinen piirtäjä oli yhtä aikaa tuskastunut omaan
sivellin-tussaukseensa. Aluksi oli epäilty omia kykyjä, mutta kun kokemuksia
vertailtiin, päätettiin, että käytetyissä välineissä täytyi olla jotain vikaa.
Asiaa ruvettiin selvittämään ja lopulta syyksi löytyi, että sivellinvalmistaja
oli ruvennut hankkimaan näädänkarvansa eri maasta kuin aikaisemmin. Muutos oli
vaikuttanut tuotteeseen niin, että jälki ei enää syntynyt totutulla tavalla ja
oikea fiilis oli poissa! Niinpä Belgian piirtäjät siirtyivät tussiteriin.
(Berckin mukaan tekniikkaa vaihteli aika ajoin myöskin Morris - hän kuulemma
jossain vaiheessa jopa piirsi kaiken kuulakärkikynällä!)

---Jyrki Vainio