Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] vettä myllyyn

From: Tarja Heinonen (theinone@kotus.fi)
Date: 10.02.2003 - 15:03:03

On Fri, 7 Feb 2003, Mika P Lietzen wrote:

> vielä muistaa että Ranskassa osataan lukea sarjakuvaa laajalti, Suomessa
> osataan lukea vain Aku Ankkaa ja Viiviä ja Wagneria sujuvasti.

Mutta miten JT onnistuikin saamaan ihmiset lukemaan Viiviä ja
Wagneria sujuvasti? Ei se minusta olisi ollut etukäteen ajatellen
mitenkään selvää.

Seuraan itse muuten Suomen Kuvalehteä, ja olen huomannut viime
aikoina sinnikästä pyrkimystä kouluttaa sen lukijoita vaihtoehtoisen
sarjakuvan pariin. Tällainen "kouluttaminen" on minusta periaatteessa
hyvä idea, mutta pitäisi muistaa myös viikoittain ilmestyvän sarjan
reunaehdot. Ihminen ei jaksa seurata kovin levotonta juonta,
jossa hiipparoidaan takaumien/kuvitelmien tai ties minkä seka-
melskassa viikosta toiseen. Nytkään en ymmärrä yhtään, mistä se
huilumies tupsahti. Ja viime sarjasta en ymmärtänyt muuta kuin
että joku etsi tietoja kadonneesta isästään... Liekö sekään
sitten oikein ymmärretty...

Joo, siis periaatteessa ollaan varmaan laadukkailla linjoilla,
mutta joskus toivoisin, että taidesarjakuvan tekijät
testaisivat tuotoksensa ensin lähimmällä tädillään tai serkullaan,
jos suurta yleisöä haluavat kuitenkin puhutella.

T. Tarja Heinonen
  (tyhmä suuren yleisön edustaja)