Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] yhteistyo on, ja niin edelleen

From: Johanna Rojola (roju@kaapeli.fi)
Date: 30.10.2002 - 00:12:12

olen ehka vanha ja vasynyt / hapan ja katkera, mutta sanonpa silti:
suurin osa naista jutuista mita talla listalla taas on haaveiltu ja
huudeltu (verkkosivu, kustannustoimittajien valistaminen, pienlehtilista
saksan malliin jne.) ois mun vision mukaan vallan mahdollisesti
sarjakuvaseuran heinia. miksette te ihmiset mee sinne? seuralla on (oli?)
valmiiks hyvat suhteet apurahamestoihin, uskottavuutta ja arvovaltaa.
ihmisia vain puuttuu. ihmisia joilla ois rojekti, vaikka vaan yks,
toteuttaa sita kautta.

ja henkilokohtaisuuksista sanon vain sen verran etta vallatkaa se! ei
kai riita etta sinne tulee aina vain YKSI uusi ihminen kerrallaan,
loppuunpoltettavajksi tai mollattavaksi (enka nyt ees edes puhu
itsestani. ma olin siella vsta 91 eli en uus). loppu jaakoon
kapakkakeskusteluihin (ja unohtukoon sinne).

joissain taiteilijajarjestoissahan (Eino Leinon seura nyt tulee mieleen)
on saannoissa rajoitettu kuinka monta kautta samat jasenet saa olla
hallituksessa. tyontekijoita tama ei tietysti koske. ihmiset ei vasahda ja
happane, kenellekaan ei tule harhaluuloja omasta korvaamattomuudestaan kun
kaytannossa nakee etta muutkin osaa tehda asioita aivan yhta hyvin kuin
itse. uudet ihmiset tuovat mukanaan uusia ideoita ja intoa toteuttaa ne.
kuppikuntaistumistakin voinee valttaa nain. ja kunnollisella
arkistoinnilla ja tyontekijoiden pysyvyydella tietoa ei aina havia kun
vaki vaihtuu. sitapaitsi kaikkia hallituksen jasenia ei vaihdeta kerralla,
vaan esim kaksi kerrallaan.

aina ma jauhan tasta samasta asiasta. ehka sarjakuvaseura on tosiaan
aikansa elanyt kun ei aktiiveja kerran loydy toimintaan. seuran
yllapitamalla listalle tama keskustelu kuitenkin sopii mielestani vallan
mainiosti.

entinen kihlattuni, valtiotieteen tri, tutki suomalaista identiteettia.
tutkimuksen tasosta viis, mutta ilmeiseksi kavi ainakin se etta
suomalainen sankari on edelleen yksinainen susi, hampaat irveessa
parjaaja, joka ei valita mutta parjaa YKSIN. (suomalaisesta
naisesta en edes aloita. se synnyttaa, pyykkaa avannossa,
lypsaa lehmat, peittelee juopon ukon nukkumaan ja laittaa
lapsille ruokaa YHTA AIKAA, YKSIN tietysti ja EIKA VALITA. vittu mita
marttyyreja.) jaakiekkokulta v. 95 oli eka kerta kun Suomi menestyi
joukkuelajissa - ja viela keskella lamaa! ja vaikka tee viis veisaatte
latkasta, niin se on silti suurempi osa suomalaista kulttuuria kuin
sarjakuva, sori vaan, ja kertoo nain olen enemman kansakunnan tilasta.

vaan pitaisko sittenkin alkaa uskoa siihen suomalaiseen kateuteen, siihen
ettei kannusteta vaan lannistetaan (janten laki!), siihen provinsiaaliseen
pikkusieluisuuteen? vai onko se se korpipioneerin sielu, sen joka kun naki
lastun tulevan virtaa alas, meni ylavirtaan kirveen kanssa ja lopetti
naapurinsa. siihen paalle viela taa vallitseva oikeistolainen arvomaailma
- solidaarisuus, yhdessatekeminen ja joukkovoima on tietysti myrkkya
markkinoille. jos ihmiset vaikka asuis kommuuneissa eika sinkkuina, menis
paljon vahemman polynimureita kaupaksi. ja suomi on kylla enemman
amerikkalainen kuin keskieurooppalainen maa nykyaan (syista, ks. kylma
sota ja passiivinen vastarinta).

ihan vaan kiinnostaa. mita mietitte suomalaisesta identiteetista? ehka
mietin tata itse enemaan nyt kun EN ole suomessa, vaan Kanadassa, ja
taalla tuntuu olevan niin toisenlaista. ymmarretaan etta tottakai yhdessa
saa enemman aikaan. ponnistellaan yhteisen paamaaran takia eika aina olla
laskukone kadessa etta ollaanko itse tassa projektissa saamassa kaks
eukkaa enemman tai vahemman kuin naapuri. ns. kannustava
ilmapiiri.

vai onks nain vaan sarjakuvassa, kertokaa te jotka kaytte oikeissa
toissa. anyway, nokiahan on ymmartaakseni luonut maailmankuulun
uraauurtavan tavan tyoskennella tiimeissa. joten ehka ma vaan oon
vaaralla alalla.

enka ma sitapaitsi oo sen mahdottomampi yhteistyokumppani kuin
kukaan muukaan, alkaa yrittako ;)

ai joo ja koska taa ei suoraan liity sarjakuvaan, olkaa huomaavaisia ja
vastatkaa suoraan mulle jos tuntuu etta keskustelu menee aivan itse asian
eli sarjakuvan viereen.

t. roju

    ++++++++++++++++++++++++++++

        Johanna Rojola