Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] UusiRuutu loppui heti alkuunsa

From: Heikki Kaukoranta (heikki.kaukoranta@helsinki.fi)
Date: 30.09.2002 - 10:56:56

Ville Ranta wrote:

> Heikki:
>
> Mjaa. Minusta tuntuu, että se joka perustaisi Suomeen uuden
> sarjakuvalehden, joka ilmestyisi esim. kahden viikon välein, olisi hullu.
> Ei yleisö ole valmis sellaiseen. Sarjakuvan lukijat ovat tottuneet lähinnä
> siihen, että uusia sarjakuvia löytää ehkä kerran pari vuodessa, jos sattuu
> oikeaan paikkaan. Ja suuri yleisö ei osaa edes kuvitella sarjakuvaa muualla
> kuin sanomalehdissä ja Aku Ankassa.
>
> En tiedä sitten, miten se pitäisi tehdä. Uusiruutu oli aika ytimekäs
> yritys, vaikka olen samaa mieltä kuin kaikki että mainoskampanja oli vähän
> [...]

Ruutu ilmestyi viikottain, Non Stop joka toinen viikko. Lehti teki itse
yleisönsä.

Kun Non Stop lopetettiin, tilaajille tarjottiin rahoja takaisin tai tilalle
jotain muuta lehteä Yhtyneiden valikoimasta. Lehden yleisö yllätti: huomattava
osa pyysi rahansa takaisin.

Lopetettaessa lehti pyöri omillaan - ei tuottanut tappiota, kertoi
päätoimittaja Soile Kaukoranta. (Minulle pääsi syntymään käsitys, että talon
johti teki lehdelle keinotekoisesti budjettitappiota kalliilla
mainoskampanjalla. Sen jälkeen oli helpompi sanoa: "minun helpompi lopettaa Non
Stop kuin Parnasso", niin kuin sanoi se toimitusjohtaja, joka Yhtyneiden
historiikissa sanoo, että hänen aikanaan ei Yhtyneistä kuvalehdistä erotettu
yhtäkään päätoimittajaa. Ja antoi potkut Non Stopin päätoimittajalle.)

Tarkoitan tällä kaikella oikeastaan, että sellainen hattutemppu on mahdollinen,
se on kerran tehtykin. Mutta yleisön tekeminen ei onnistu, jos lehti ilmestyy
neljä kertaa vuodessa. Siihen tarvitaan suurempi ilmestymistiheys, vähintään
kerran kuussa. Ja siihen tarvitaan kustantaja, joka uskoo projektiin ja on
valmis sietämään tappiota jonkin aikaa.

Hyvä kysymys edelleen: miten se hattutemppu pitäisi tehdä nyt.

*** Arvelee *** Heikki Kaukoranta

PS. Annettakoon anteeksi tuo sulkumerkkivuodatus, mutta sydän pääsi vuotamaan
yli laitojen.