Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] UusiRuutu loppui heti alkuunsa

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 27.09.2002 - 16:05:05

Heikki:
> Pitempi jatkuvuus, jep. Ja tarpeeksi tiivis ilmestymistiheys. Neljä
> kertaa vuodessa ei ole mitään.

Mjaa. Minusta tuntuu, että se joka perustaisi Suomeen uuden
sarjakuvalehden, joka ilmestyisi esim. kahden viikon välein, olisi hullu.
Ei yleisö ole valmis sellaiseen. Sarjakuvan lukijat ovat tottuneet lähinnä
siihen, että uusia sarjakuvia löytää ehkä kerran pari vuodessa, jos sattuu
oikeaan paikkaan. Ja suuri yleisö ei osaa edes kuvitella sarjakuvaa muualla
kuin sanomalehdissä ja Aku Ankassa.

En tiedä sitten, miten se pitäisi tehdä. Uusiruutu oli aika ytimekäs
yritys, vaikka olen samaa mieltä kuin kaikki että mainoskampanja oli vähän
halpis. Nylon Beatin haastattelu ja noin...

Mutta oliko epäonnistuminen kiinni siitä? Luultavasti ei. Ei ainakaan
kokonaan.

Ehkä tämä oli tarpeellinen yritys. Konseptia voinee kehittää.

Jos asiaa pohdittaisiin ja sulateltaisiin kunnolla, toimituskuntaa
kehitettäisiin, sarjakuvantekijöihin ja alan tuntijoihin luotaisiin
suhteita, lehti luotaisiin pikkuhiljaa ja kohtuullisin odotuksin
(paljonkohan tilaajia tuli?), lehti saattaisi kymmenen vuoden päästä myydä
oikein hyvin. Ehkä jopa pelkällä sarjakuvalla.

Tärkeintä, että mukana olisi suuri kustantaja. Siis Yhtyneet. Toivottavasti
siellä ei ole menetetty toivoa.

Asiaan auttaisi paljon myös se, että suuret kustantamot, kuten Otava,
alkaisivat myös pohtia sarjakuvan (albumien) kaupallisia mahdollisuuksia.
Uudestaan.

ville