Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] Re: Myydyimpiä kirjoja

From: Petri Kanninen (pkannine@cc.hut.fi)
Date: 26.08.2002 - 15:15:15

On Mon, 26 Aug 2002, timo ronkainen wrote:

> Ah, totta. Minä ohitin sen ilmeisesti tuon murresysteemin takia. No, ilman
> murretta se ei olisi listoilla.

Ei ainakaan sitä murteentonta versiota näkynyt listalla. Voidaan tietysti
jossitella, että jos albumista olisi julkaistu pelkkä normaaliversio,
olisiko se noussut listoille (tuskin).

> Eikös samana vuonna tullut viimeinen Juhlasarjat ja tämä Vuosisadan ankat?

Juhlasarjat 10 tuli jo vuonna 2000. Vuoden 2001 satoa olivat Vuosisadan
ankat ja Maailman hauskin kuvasarjalehti.

> Vaan varsinainen kysymykseni oli, miksi sarjakuvalta ei tunnuta vaativan
> samaa tasoa.... Onhan noi Potterit ja Sormusten herrat ym vuosien päässä
> taskukirjojen tasosta (vai kuka voi väittää muuta?). Pitääkö sarjakuvan olla
> aivoja nollaava viihdyke menestyäkseen näin hyvin?

Luultavasti tavallisen virtasen mielestä sarjakuvat ovat kevyttä
viihdykettä eli hyvä sarjakuva viihdyttää eikä aiheuta ylimääräistä
aivotoimintaa. Kultturelleja ja henkisesti yleviä juttuja haetaan sitten
kirjoista. Hypoteettisesti voi syyksi olettaa sen, että normaalin
kansalaisen kuva sarjakuvista rakentuu sanomalehtien sarjoihin ja Aku
Ankkaan, jolloin toisilta sarjakuvilta ei muuta odoteta eikä haluta.
Kirjoja taas paukutetaan koulusta lähtien sivistyksen perustana.

--
Petri Kanninen (pkannine@cc.hut.fi)
Aku Ankan taskukirja -tietokanta: http://www.perunamaa.net/taskarit/

"Muuan FBI:n johtavista lakimiehistä sanoi hänelle, että koska maailmankaikkeus sijaitsi pääosiltaan maan rajojen ulkopuolella, se ei kuulunut liittovaltionpoliisin toimialueeseen; ulkomaiden ongelmista oli vastuussa CIA." -Stanislaw Lem: Isännän ääni