Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: Uusi Ruutu.

From: Marko Leinonen (marko@remedy.fi)
Date: 26.08.2002 - 15:24:24

voinonen@mappi.helsinki.fi wrote:

> Marko -oliko tuo tietoista provokaatiota vai silkkaa tietämättömyyttä? Miten
> niin kotimaisia sarjakuvia saa hyvin luettavakseen? Tarkoitushan on varmasti
> saada kotimaista sarjakuvaa LAAJEMMAN yleisön tietoisuuteen! Kuka elokuvista
> kiinnostunut kajaanilainen bussikuski käy ostamassa Kiasmasta kotimaisia
> sarjakuvia?

Itseasiassa helposti, koska Kajaanin paras divari sijaitsee
bussiasemalla. :) Mutta pitänee tarkentaa koska huomasin että viestini
oli vähän flamehtava. Aiemmin seurasin kotimaista tuotantoa kohtuu
aktiivisesti, nykyään ehkä vähemmän, mutta luulisin että kokonaiskuva on
yhä kohtuullisen selkeä. Olen kyllä kotimaisuuden kannattaja, mutta
jossain vaiheessa kauan sitten alkoi vain tämä tietynlainen
arkirealistinen suomisarjis ahdistamaan. Ja sen jälkeen siihen on
törmännyt vielä animaatiossakin, joka oman visioni mukaan piti olla
mielikuvituksen juhlaa niin tarinankerronnan kuin kuvan saralla. Olen
käynyt terapiassa vuositolkulla, mutta kun ei ne ammattiauttajat oikein
ole perillä sarjakuvista tai animaatioista. Vähämieliseksi taitavat
luulla? Ehkäpä Uusiruutu, jossa on runsaasti kotimaista arkirealistista
sarjakuvaa auttaa tähänkin asiaan, kun tilaan sen terapeutilleni. ;)

 Sitä paitsi ei kaikki kotimainen sarjakuva ole inhorealistista
> arjenkuvausta niin kuin sinä näytät luulevan. (sanopa, kun sinä hieman töitäni
> tunnet teenkö minä sellaista sarjakuvaa?) Makuasioista ei sovi kiistellä, mutta
> koita nähdä asiat hieman laajemmin. :)

Hmm..niin, sinun jutuissasi ei tosiaan kivitetä ketään, viedä roskia tai
pelata jalkapalloa? hmmm...ehkä näkemykseni onkin rajoittunut? :) OK,
anteeksi jos viestini joitakuta alkoi närkästyttämään. Kyllä
tarkoitukseni on aina olla avarakatseinen ja koettaa olla jähmettymästä
mielipiteisiinsä. Ehkäpä mielikuvani johtui siitä, että jos Uusiruutu
tavoittelee suurempaa levikkiä ja yleisöä, niin onko suomalainen
sarjakuva (sellaisena kun sitä yleistettynä ajattelee) tähän parasta
materiaalia. Ja ei arkirealismissa mitään huonoa ole, jos se on hyvää.
Itse vain luen mieluiten Hellboyta, mangaa, Corto Maltesea ja sen
kaltaisia sarjakuvia, eli olen eskapisti sarjismaultani.

Marko