Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kotimaisen sarjakuvan myytti

From: petteri tikkanen (peider5@hotmail.com)
Date: 19.07.2002 - 14:05:05

>Suomalaisen
>piirtäjäkunnan kohdalla voisikin puhua NonStop-sukupolvesta, ja nykyään
>sitä
>seurannee supersankari&manga-sukupolvi?

Joo. NonStop ei ollu mulle mitään. Kun synnyin myöhään (1975) ja heräsin
sarjakuvien keräilemiseen vasta todella joskus 1987. Hämähäkkimies, Hulk ja
Batman. vähä Ryhmä-X:ää ja muita marvelin juttuja. Kaikki Lucky Luket ja
Asterixit ja Akut olen lukenut, mutta kyllä noi supersankarijutut sai minut
sarjista piirtämään.

Seuraava on varmaan sitten manga-sukupolvi. vielä kun kustantajat tajuaisi
ryhtyä julkaisemaan hyviä manga-sarjakuviakin niin eiköhän se seuraava
sukupolvi sikiä siitä. Mutta on suomalaisen sarjakuvan
omakustanne-sukupolvikin aika hyvin 80-90 luvulla innostanut tekijöitä. eli
kerrannaisvaikutukset näkyvät.

Mutta ketkä tekijöistä kuuluvat 60-luvun loppupuolen
supersankarisukupolveen. onko listalla ketään joka olisi Ihme-sarjan parista
innostunut sarjakuvaan? Niinkun Veltto Virtanen? onkohan Mannisen Pekka
sitten sieltä ponnistanut? Entäs 70-luvun kauhusarjakuva buumista sysäyksen
saaneita?

t. petteri tikkanen

Send and receive Hotmail on your mobile device: http://mobile.msn.com