Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: Aihe: [puhekupla] Kotimaisen sarjakuvan arvostus nousussa

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 08.07.2002 - 16:31:31

Reima:
> Itse asiassa nostin tuon katkeroitumisen esiin vain siitä syystä että
> sinä, muiden muassa, esitit katkeroitunutta läppää täällä. :-)
> Taiteilijapiireissähän tämä on hyvinkin yleistä, mutta
> sarjakuvapiirtäjät katkeroituvat vain hieman joka vuosi, aina kun eivät saa
> Puupääpalkintoa. :-)

Heh heh heh. Mun läppä ei ensinnäkään ole katkeraa, vaan DYNAAMISTA KRITIIKKIÄ,
ja listalaisille tiedoksi, että Reima ei varmaan tarkoittanut minua tuossa
Puupää-vitsissään, koska minä en olisi voinut saada sitä koska paitsi että olen
liian nuori, kuulun myös sarjakuvaseuran hallitukseen. (Ehkä pitäisi erota
siitä... Äänestäisitkö, Reima, minua Puupääksi?)

Mutta asiaan...

> Tää on mielenkiintoinen kysymys. Minusta joukkovoima on eri asia kuin
> yksittäisen ihmisen poru ja kailotus. Joukkovoimaa voi rakentaa myös
> "bisnesverkostoitumisella", mutta kun hommasta ei ole bisnekseksi
> niin...

Joukkovoima. Tosiaan se voi olla markkina- ja kustantajatasoista tai
yhdistystasoista. Olin vähän pönttö, kun sivuutin yhdistyspuolen
olankohautuksella. Uskon kyllä, että yhdistyksiä tarvitaan, ja ne voivat saada
aikaan vaikka mitä. Toiminhan itsekin yhdistyksissä. Bisnesverkostoituminen on
toinen juttu. (Taide)sarjakuvasta ei ole bisnekseksi, mutta
bisnesverkostoitumista voi silti tehdä. Kyllä aktiivisista pienkustantajista
tässä maassa saisi koottua yhden voimakkaan vaihtoehtokustantamon. Se olisi
bisnesverkostoitumista.

Mutta en väitä, että niin pitäisi tehdä. Mistä silloin saataisiin uudet
pienkustantajat? Mutta markkinointiyhteistyöhön kyllä uskon.

> Minusta näyttelyiden pitäminen menee pahasti sivuun itse asiasta. Vai
> onko sarjakuva kehittymässä siihen suuntaan, että joku voisi olla
> sarjakuvataiteilija joka pitää vain näyttelyitä ja myy postikortteja
> sen sijaan että painopiste on sarjakuvakertomuksien julkaisemisessa?

Samaa mieltä. En usko, että sinnepäin kehitytään. Sarjakuva on ensisijaisesti
painotuote. Näyttelyiden pitäminen on tapa hankkia julkisuutta ja harrastaa. Se
on kivaa, jos on. Originaalien myyminen ei ole mikään vakavasti otettava tapa
ansaita elantoaan taiteilijana, mutta Kari Sihvonen on muutaman kerran saanut
originaalikaupalla itsensä humalaan.

Mm. Katja Tukiainen on kuitenkin pitänyt upeita näyttelyitä! Ne eivät vain ole
niinkään sarjakuvanäyttelyitä, vaan kuvataidenäyttelyitä. Ja taiteidenvälisyys
on minustakin sallittua.

ville