Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: Aihe: [puhekupla] Kotimaisen sarjakuvan arvostus nousussa

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 08.07.2002 - 15:03:03

Ville R.:
>Hyviä pointteja tänään Reimalta.
Miten niin TÄNÄÄN? :-)

>Haavikon sanonnat on yleensäkin suhteutettava aikaan, paikkaan ja vielä
moneen
>muuhunkin asiaan. Ei kyllä aukene ajatus, että olisi hyvä olla
tavoittelematta

Itse asiassa nostin tuon katkeroitumisen esiin vain siitä syystä että sinä,
muiden muassa, esitit katkeroitunutta läppää täällä. :-)
Taiteilijapiireissähän tämä on hyvinkin yleistä, mutta sarjakuvapiirtäjät
katkeroituvat vain hieman joka vuosi, aina kun eivät saa Puupääpalkintoa. :-)

Kun asettaa tavoitteensa omalle tekemiselle ja suoritukselle, eikä sille
miten ne pitäisi "oikeudenmukaisuuden" nimissä ottaa vastaan, niin ei ehkä
katkeroidu niin pahasti.

>Kyllä sarjakuva on sellaisessa vaiheessa, että sarjakuvataiteilijoiden on
>melkein pakko toimia myös muualla kuin piirustuspöydän ääressä, jotta voisi
>Enpä tiedä. Taitaa olla samantasoista puuhaa.

Tää on mielenkiintoinen kysymys. Minusta joukkovoima on eri asia kuin
yksittäisen ihmisen poru ja kailotus. Joukkovoimaa voi rakentaa myös
"bisnesverkostoitumisella", mutta kun hommasta ei ole bisnekseksi niin...

Minusta näyttelyiden pitäminen menee pahasti sivuun itse asiasta. Vai onko
sarjakuva kehittymässä siihen suuntaan, että joku voisi olla
sarjakuvataiteilija joka pitää vain näyttelyitä ja myy postikortteja sen
sijaan että painopiste on sarjakuvakertomuksien julkaisemisessa? Jokainen
tekee mitä tykkää, ja joka tapauksessa oheistuotteista (myös näyttely on
oheistuote) täytyy olla, sillä niistä saattaa saada paremman ns. katteen.

Tero:
Olisi kiva tietää, miten albumimyynti on kehittynyt noin yleensä?
Sanotaanko viimeisen 15-10 vuodessa. Siitä vaan tuskin on mahdollista saada
muuta kuin mutu -tietoa. Tai no, sehän tiedetään että
nimikkeiden/julkaisujen määrä on pudonnut rajusti. Periaatteessa voisi ehkä
yrittää laskea markkinoiden kokoa markoissa eri vuosina, mutta pystyisikö
sitäkään tekemään mitenkään järkevällä virhemarginaalilla? Viittaan tällä
siihen, että eri kustantajat ovat valitelleet albumien menekin jatkuvaa
pienentymistä. Muutama hitti toki on, mutta toivottavasti ei käy niin, että
nekään eivät riitä luomaan uskoa muuten kurjille markkinoille.
Oman näkemykseni mukaan rautakirja on ajanut lehtimarkkinoita alas sillä
että tuotteet eivät saa olla liian halpoja. Kakaroilla ei ole varaa, jos
halua vaikka oliskin, ostaa lehtiä taskurahoilla. Mitä sanotte?
Tosin samanlainen lehtien hintakehitys on kaiketi ollut käynnissä
jenkeissäkin, siellä vaan kustantajavetoisesti. Niin että sitten
piirtäjille ei jää kuin sähköinen ja aikakauslehtimarkkina, jos/kun lehdet
ja albumit katoavat uskottavina kanavina.

Terolle:
>Tokihan sarjakuvakustantaminen voi olla myos BUSINESTA mutta
>ei sille tarvitse sieluaan myyda.
Paraskin puhumaan ;-)

Heikkilä:
>kun kirjojen lisäksi videot (DVD:t), äänitteet, romput ja muut aineistot
>kilpailevat rahoista, joita ei koroteta vuosittain, vaikka aineiston hinta
Ottamatta kantaa näiden tarpeellisuuteen... romput tuskin nykyään lienee
mikään riesa?! Toisaalta nettikäyttö on vakiinnuttanut paikkansa
kirjastoihin ja tulee varmaan jatkossakin syömään rahoja. Saa nähdä tuleeko
kirjastoihin pian yleiseen käyttöön 3G kännykät, joille ihmiset voivat
varata käyttöaikaa ja hoidella sitten niillä asioitaan :-)

>Viiden vuoden kuluttua hyvin suuri osa
>tädeistä jää eläkkeelle. Kyllä uusi polvi on tottunut sarjakuvaa lukemaan,
>ainakin vähän.
Tää onkin mielenkiintoista. Ajatelkaa jos tulevaisuuden kirjastohyllyt
oliskin täynnä sarjakuvaa ja kuvattomia kirjoja olisi vain muutamassa
hyllyssä omalla osastollaan. Ihmiset narisisivat että pitäisi se uusin
Tervo nyt ainakin saada meidän kirjastoon.

Reima