Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Aihe: [puhekupla] Kotimaisen sarjakuvan arvostus nousussa

From: Mervi Heikkilä (mervi.heikkila@pp.inet.fi)
Date: 04.07.2002 - 13:17:17

>Teimme kevaalla kirjastolistan, jossa oli mukana useampi pieni sarjakuva
>kustantaja, yhteensa noin 100 nimiketta. Lista lahetettiin 500 kirjastoo
>n ja saimme tilauksia perati viidesta kirjastosta!! Tulipahan kokeiltua.

Nyt oli viimein ihan pakko vastata.
Tulevana kirjastoammattilaisena haluan sanoa, että älkää menettäkö
toivoanne. Toki aineistomäärärahoista on pulaa, ja tulee varmaan olemaankin,
kun kirjojen lisäksi videot (DVD:t), äänitteet, romput ja muut aineistot
kilpailevat rahoista, joita ei koroteta vuosittain, vaikka aineiston hinta
nousee (pienissä kirjastoissa ainakin on näin). Suurempi ongelma ovat
tietenkin asenteet ja sarjakuvatuntemuksen puute. Olen jo jonkin aikaa
konsultoinut yhtä kirjastoa sarjakuva-asioissa, kun eivät ne (me)
kirjastotädit voi kaikkea kaikesta tietää. Ja jotkut eivät tietysti
välitäkään, riittää, että hyllystä löytyy jotain sarjakuvamassaviihdettä
lapsille.
Tilanne on kuitenkin muuttumassa. Viiden vuoden kuluttua hyvin suuri osa
tädeistä jää eläkkeelle. Kyllä uusi polvi on tottunut sarjakuvaa lukemaan,
ainakin vähän.
Tilannetta voi itsekin korjata. Minä aloin konsultoida ko. kirjastoa
sarjakuva-asioissa sen jälkeen, kun siellä oli järjestetty
sarjakuvaoriginaalien näyttely. Sillä tavalla sekä henkilökunta että jossain
määrin myös asiakkaat heräsivät huomaamaan, että Suomessa todella tehdään
monenlaista sarjakuvaa. Olen varma, että ne kirjastot, missä on edes vähän
näyttelytilaa, ottavat mielellään vastaan originaalinäyttelyjä. Sitten eikun
tiedotustilaisuuksia pitämään, ja vaikkapa luentoja tai sarjakuvatyöpajoja.
Tämä toki vaatii (taas) aika lailla talkoohenkeä, mutta voi olla myös ihan
hauskaa puuhaa. Kustantajatkin voisivat kerätä taiteilijoiltaan kirjastoja
kiertäviä näyttelykokonaisuuksia ja pitää kirjastoväelle pieniä
koulutustilaisuuksia sarjakuva-asioista. Isot kustantamothan järjestävät
kirjastoväelle tilaisuuksia, ehkä sinne voisi ängetä mukaan... tai sitten
muuten vaan luennoimaan johonkin kirjastoväen tilaisuuteen (lukekaa
Kirjasto-lehteä).
Lähettele vaan listoja edelleen, minä ainakin lupaan tilata sitten kun olen
kirjastossa hankintoja tekemässä!
Mervi Heikkilä