Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

VS: [puhekupla] Kotimaisen sarjakuvan rahastus

From: Hanninen Ville (Ville.Hanninen@sanoma.fi)
Date: 02.07.2002 - 08:23:23

>Onko Sarjainfo sarjakuvan Filmihullu vai Parnasso? Molemmat naista sailyvat

>kirjastoissa hyvin pidetyn/vahan luetun nakoisina. Pitaisiko Sarjainfon
>pintaliitaa? Isot jutut Hamahakkimiehesta juuri nyt? Sponsorirahat
>Egmontilta ja Marvelilta? Varia sivuille? Kiiltoa kansiin? Sarjainfosta
>sarjakuva-alan "Elokuva"-lehti? Ensi vuonna juttua Hulkista? (toisaalta
>miksi, kun jokainen lehti naista kirjoittaa jo, ja mihin tarvitaan
"Elokuva"
>-lehtea btw?)
>En allekirjoita taysin naita ajatuksia (pois moinen minusta), mutta
> [...]

Taidan tavoistani poiketen vastata. Sarjainfossa on kuvia, Parnassossa ei.
Sarjainfo ei ehka anna hyville kuville tarpeeksi painoarvoa, Parnasso
puolestaan ei ymmarra antaa hyvalle tekstille sijaa. Parnasson tapa ymmartaa
termit "kirjallinen essee" ja "alyllisesti stimuloiva teksti" surettaa,
koska lehti voisi parhaimmillaan olla niin hieno.

Filmihullussa ei kirjoiteta vuoden 1968 jalkeen tehdyista elokuvista kuin
poikkeustapauksissa, Sarjainfo kirjoittaa aivan liian harvoin ennen vuotta
1968 tehdyista sarjakuvista.

Koska elamme suurten viihdejattien kontrolloiman viihdeteollisuuden
keskella, on selvaa, etta ihmiset kuulevat Hamahakkimiehesta enemman kuin
haluavatkaan. Rakastan vanhoja Marveleita, varsinkin Jack Kirbyn
mahtipontisia visioita, mutta jotenkin en ainakaan itse jaksa ajatellakaan
kirjoittavani saati sitten lukevani enaa yhtakaan
supersankarisarjakuvaleffa-aiheista juttua.

Lupaan kuitenkin pyortaa sanani heti, jahka joku kirjoittaa hyvan artikkelin
supersankareista tai ss-leffoista jostain edes tuoreen tuntuisesta
nakokulmasta. Esimerkiksi; kiinnostaisi ylipaansa (tasta tietty voi vain
keskustella listallakin), etta miksi supersankarit juuri nyt tuntuvat
lopultakin lyoneen itsensa lapi elokuvan aiheena. Aikaisemmin lahinna
Batmanin (ja ok, 70-l. Teriksen) voi katsoa onnistuneen tassa. Nyt seka
Ryhmis etta Seittilinko ovat takoneet rahaa ja lisaa hitteja (Ang Leen Hulk?
Darren Aronofskyn Batman: Year One?) saattaa olla tulossa.

Miksi nain ei kaynyt jo 80-luvun loppupuolella tai 90-luvun alussa, kun
supersankareilla meni kovaa? Mika nyt vetaa tai mika silloin pysaytti? Vai
onko kyse vain harhanaysta ja menestyvien supersankarielokuvien aalto
pysahtyy tahan?

vh