Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] MIten taide syntyy - ja ei synny

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 12.03.2002 - 11:14:14

>Ilman tukijärjestelmiä ainoa suomalainen elokuvantekijä 1970-1990-luvulla
>olisi Spede Pasanen. Tässä en sano onko se hyvä vai huono, muistutan vain
>Mikael Fräntin kuolematonta Spede-arvostelua, jonka mukaan "valottamatonkin
>filmi on hauskempi kuin hänen uusin elokuvansa."

Entäs onko huumori taidetta? Nyt kun s-mies nousi esiin niin kelaa tätä:

"Jos mukana oli ohjausvaiheessa elokuvallisia elementtejä, Pasanen leikkasi
ne pois. Oli vain se teksti, teksti, teksti." Kertoo Tupla-Uunon ohjaaja
Hannu Seikkula (HS 11.2. 2001). Speden testamentti kaikille
huumorintekijöille ja arvostelijoille olikin yksinkertainen toteamus: asiaa
ei tarvitse sen enempää analysoida - komiikka on hauskaa tai sitten ei.

Minusta tässä Speten oivalluksessa on älyä. Ei tartte miettiä tai
kinastella. Jokainen tietää ihan itse... naurattaako vai ei? Olisiko
J.Laine sittenkin vain elämää suurempi humoristi?

Reima

P.S. Kannatan mahdollisimman laajaa taiteen määrittelyä, elitismi sucks! Ja
sarjakuvahan ON lähimpänä kirjallisuutta - jos sitä johonkin välttämättä
pitää verrata.