Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] MIten taide syntyy - ja ei synny

From: Tolvanen Juhani (Juhani.Tolvanen@sanoma.fi)
Date: 11.03.2002 - 14:55:55

Hei, olen Tainan kanssa monesta samaa mieltä, mutta, mutta:

jos j.s.bachilta tilattiin sävellystyö tai vaikkapa Sibeliukselta, niin se,
että teos tilataan ei pilaa sen sisältöä eikä estä suuria tunteita.
Apurahat vain toisinaan auttavat kummasti luovuuden edellytyksiä. Köyhä
taiteilija joutuu usein tekemään valtaosan työajastaan herroille taksvärkkiä
eikä edes torpparin auringon valo tahdo riittää siihen, että hän pystyisi
tekemään omaansa.
SIKSI apurahoja tarvitaan.
Ilman tukijärjestelmiä ainoa suomalainen elokuvantekijä 1970-1990-luvulla
olisi Spede Pasanen. Tässä en sano onko se hyvä vai huono, muistutan vain
Mikael Fräntin kuolematonta Spede-arvostelua, jonka mukaan "valottamatonkin
filmi on hauskempi kuin hänen uusin elokuvansa."

Älkää Surko!

Juhani Tolvanen