Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Jarkko Laine buu.

From: Mika P Lietzen (mplietze@cc.helsinki.fi)
Date: 11.03.2002 - 12:37:37

Kari Sihvonen kirjoitti:
> haluasin lainata vielä Salkkareiden Kallea joka niin osuvasti kiteytti tämän
> monen mielestä kovin kinkkisen asian pikkuruiseen pähkinänkuoreen: "Aku
> Ankka ja mustanaamio ovat hyviä mutta Paul Klee ja Järnefelt parempia"

Kirjoittaakohan Jarkko Laine Salattuja elämiä?

Koko tässä keskustelussa on minun nähdäkseni kyse siitä että jotkut
joko tahallaan tai typeryyttään rinnastavat keskenään täysin epäsuhteessa
olevia asioita. Se ei ole hyvää väittelyä. Salkkareiden Kallelta
tuollaisen lipsahduksen voin ymmärtää, mutta kirjailijaliiton puheen-
johtajalla pitäisi olla selkärankaa ymmärtää milloin kirjoittamansa
teksti ei kestä tarkempaa tutkiskelua.

Ja viihde, taide... en ymmärrä miksi taiteen pitäisi oletusarvoisesti
olla jotakin monimutkaista ja voimakasta. Taiteessa on minusta ensi-
sijaisesti kyse tekijän omasta näkemyksestä, eikä sen tarvitse aina
olla selkänikamia nyrjäyttävä. Kaikki taiteilijat eivät edes halua
kyntää vakoja ihmisten päähän. Ja viihteellinenkin tuotos voi olla
taidetta (mieleen tulevat monet aikanaan läpeensä kaupallisina nähdyt
Hollywood-elokuvat, joita on opittu katsomaan objektiivisesti vasta
vuosia myöhemmin, esim. westernit). Se mikä tuntuu olevan monille
hankala ymmärtää on että asiat kuten taide ovat olemassa yhtäaikaisesti
niin monessa muodossa että jokin yksittäinen määritelmä on tuomittu
epäonnistumaan. Eikä taiteelle (tai millekään muullekaan) pitäisi
asettaa mitään minimivaatimuksia, eikä kenenkään pitäisi alkaa
selittämään mitä taiteen tulisi olla. Kaikkein vähiten Salkkareiden
Kallen.

mika