Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] tekijänoikeus kiertoon

From: heikki jokinen (heikki.jokinen@helsinki.fi)
Date: 11.03.2002 - 15:04:04

Juhani T. kirjoitti mm. näin:

> jos j.s.bachilta tilattiin sävellystyö tai vaikkapa Sibeliukselta, niin se,
> että teos tilataan ei pilaa sen sisältöä eikä estä suuria tunteita.

Nythän viestintäministeri Kimmo Sasi on ratkaissut tämänkin pulman; hänhän esitti jokin päivä sitten että luovan työn tekijänoikeudet siirrettäisiin työsuhteessa vastikkeetta työnantajille. Sen jälkeen lehdet tilaisivatkin kaiken free-työn "työsuhteessa" joka kestäisi päivän tai puoli.

Tämä ratkaisisi sarjakuvankin monet edunvalvontapulmat, ei enää olisi mitä valvoa koska laki antaa oikeudet julkaisijalle. Kiistat syndikaattien kanssa olisivat mennyttä aikaa, oikeudet jäisivät niille vastikkeetta, olihan piirtäjä tunnin työsuhteessa syndikaattiin.

Sibeliukseen tämä liittyy sikäli, että hänen Finlandiansa oli tilaustyö Sanomalehdistön päiville kuten moni muukin taideteos on tilattu maailman sivu. Lex Sasin mukaan oikeudet olisivatkin jääneet tilaajalle, eli sanomalehdille. Nyt Sanoma Oy varmaan syndikoisi sitä yhä innolla ilman että Sibbe itse olisi saanut penniäkään ensiesityksen jälkeen.

Loistava visio. Tuskin maltan odottaa tulevaisuutta.

Heikki J.