Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Animaatiotaidetta

From: Vesa Kataisto (vekatai@utu.fi)
Date: 21.03.2002 - 11:28:28

> Lähinnä minua tuossa Vesan viestissä ihmetytti se, että jos joku tekee ns.
> taideanimaatiota (vrt. taidesarjakuva), hänen oletetaan olevan kykenemätön
> tienaamaan leipäänsä niinä aikoina kun apurahavetoista elokuvaa ei ole
> tekeillä (ja kaikki suomalaiset elokuvathan ovat apurahavetoisia, joten ei
> siitä sen enempää). Ja myös halveksivan kaikenlaista "kaupallista"
> animaationtekoa.

Juu, siis en tarkoita että kaikki valmistuneet olisivat nyt vaan
"taiteentekijöitä". Vaan ihmettelen sitä, ettei linjalla todellakaan - silloin kun
viimeksi aiheesta kuulin - huomioida läheskään tarpeeksi sitä, miten animaatio,
esimerkiksi tietokoneiden avulla, on viime vuosina kehittynyt. Vähän sama juttu
kuin kaverillani joka opiskeli yliopistossa tietotekniikaa, ja osaa nyt
ohjelmoida, vaan se mitä konkreettista koneen sisältä löytyy, olis jäänyt
kouluopetuspohjalta täysin mysteeriksi jos ei itse olisi ottanut ruuvimeisseliä
käteen ja tutustunut asiaan.
Eli minulle jäi sellainen vaikutelma, että Tutvon koulutus oli nimenomaan
taidepuoleen painottunutta, työelämäpuoli ja käytännön työmahdollisuudet jäivät
hämärämmiksi. Oikaiskaa nyt jos olen ihan väärässä.

t. Vesa