Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Animaatiotaidetta

From: Maria Björklund (maria.bjorklund@pp.inet.fi)
Date: 21.02.2002 - 11:59:59

Vesa:
>Onhan se kivaa nyt kun turkkusessakin Priit Pärn on
>useita vuosia kouluttanut nuoria animaationtekijöitä uusiksi priitpärneiksi.
>Siten on saatu kolmekymmentä uutta animaatiotaitelijaa joista suurin osa ei
>osaa kautta ole kiinnostunut tekemään kaupallista mainos-animatsuunia vaan
>taidetta jota näytetään festivaaleilla. Viikko ollaan otsikoissa kun
>"Hirbastikka" - animaatio saa kunniamaininnan Köskösögzetin festivaaleilla ja
>lopun aikaa eletään apurahalla eli työttömänä.

En ole itse opiskellut Turun animaatiolinjalla, vaan TaiKissa, mutta en voi
silti olla hiukan kommentoimatta, vaikka menee sivuun listan aiheesta...
Minulla on työhuonetovereina 7 kappaletta Tutvossa opiskelleita
animaationtekijöitä. Lisäksi tunnen heistä useita muitakin.

Lähinnä minua tuossa Vesan viestissä ihmetytti se, että jos joku tekee ns.
taideanimaatiota (vrt. taidesarjakuva), hänen oletetaan olevan kykenemätön
tienaamaan leipäänsä niinä aikoina kun apurahavetoista elokuvaa ei ole
tekeillä (ja kaikki suomalaiset elokuvathan ovat apurahavetoisia, joten ei
siitä sen enempää). Ja myös halveksivan kaikenlaista "kaupallista"
animaationtekoa.

Minun TH-kaverini ainakin elättävät väliaikoina itsensä samalla tavoin kuin
minäkin: tekevät animaattorin hommia mainoksiin, cd-romppuihin, toisten
ohjaamiin elokuviin, kuvittavat ja väsäävät muita sekalaisia graafisia
hommia, opettavat jne. Ja osalla on myös animaatioon liittyvä vakituinen
työpaikka.

Ja onhan sinne Turkuunkin noussut ainakin yksi uusi animaatiofirma kyseisen
linjan oppilaan perustamana... Olisiko sitäkään tapahtunut ilman Tutvoa?

Eli minusta on loistavaa että tuollainen koulutus on Suomessa vihdoinkin
olemassa. Yhdessä muiden animaatiokoulutusta antavien instanssien kanssa se
on tuottanut markkinoille sellaisen määrän nuoria, innokkaita
animaatioammattilaisia, että asioita on väkisinkin alkanut tapahtua. Ainakin
täällä Helsingissä sen jo näkee. Vai uskotko tosiaan, että nuo kaikki
ihmiset tyytyvät silmää räpäyttämättä vain elämään työttömyyskorvauksilla?

Mitä tulee Turun animaatiolinjan opetuksen sisältöön, tasoon ja
painotuksiin, en ala niistä vaatimattomia mielipiteitäni jakamaan. En ole
siihen pätevä. Tällä listalla vaikuttava Marko Leinonen pystyy antamaan
asiasta ensikäden tietoa, mikäli haluaa.

t: Maria :c))