Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Tärkein syy olla tulematta festareille?

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 20.02.2002 - 18:49:49

Kiveltä hyviä kommentteja, mutta myös minun vinkkelistäni kummia väitteitä.
Vastaan siis pääasiassa Kivelle. Tarkoitukseni ei muuten ollut päästä
selittämään epäonnistumisia tai valittamaan surkeaa tilannetta, vaan
otsikon mukaan etsiä uusia ideoita ja mielipiteitä, joiden avulla
festariasian saisi edes johonkin kuosiin. Tekin jotka vielä emmitte,
lähettäkää lisää vastauksia kyselyyni, privana jos siltä tuntuu. Tukea se
on pienikin tuki.

>Sarjakuvaseuran toiminta edistäisi sille asetettavien tavoitteiden edestä
>sarjakuvan asemaa (muutaman pienen klikin ulkopuolella)

Minustakin olisi syytä keskustella Seuran toiminnan tarkoituksesta -
valitettavasti ei vaan ole ketään keskustelemassa, ketään ei kiinnosta (ja
tästäkin voi vetää johtopäätöksiä). Porukkaa ei ole edes klikiksi asti!
Väitän myös, että seuran tarkoitus ja tavoitteet eivät voi olla enää samat
kuin mitä ne olivat yli 30 vuotta sitten.

Myös seuran www-sivuihin liittyvistä asioista voisi keskustella. Hansille
huomauttaisin, että festareiden sivujen tarkoitus poikkeaa muiden seuran
sivujen funktiosta.
Mieluusti olisin itsekin lakkauttanut ruutumatrikkelin (täälläkin
repostelluista ym. syistä), minäkään en oikein ymmärrä sen tarkoitusta.
Ehdotukseni aiheutti aika lailla kitinää, joten päädyin jatkamaan simppeliä
hommaa kunneksi se alkaa liikaa rasittaa.

Verkkosarjoille on löytynyt vast'ikään uusi toimittaja. Joakimille laitan
tiedoksi täällä puitua kauraa. Itse antaisin kuitenkin hänelle vapaat kädet
periaatteella: hyvä että edes joku tekee jotain.

Noin muuten webbihommia tekemään on kovastikin tunkua, mutta kummasti into
laimenee kun kuullaan, että rahaa siitä ei tipu. Eli toistaiseksi www-sivut
toimivat, jos toimivat, lähes tulkoon kriisimiehityksellä.

>En ole tyytyväinen SSS:n toimintaan, jos se ei palvele suurta yleisöä.

Ei ole olemassa mitään suurta yleisöä. On vain pienen pieniä yleisöjä.

>Suomen sarjakuvaseuran tehtävä on edistää sarjakuvan asemaa suomessa, ja
>toimia yhdistävänä kattojärjestönä suomalaisille sarjakuvanharrastajille.

Ensimmäinen kohta joo. Toinen tuntuu olevan käytännössä mahdotonta. Puhun
kokemuksesta.

Roju:
>Mutta aivan ensimmäiseksi sarjakuvaseuran tulee tehdä se päätös ja sen
jälkeen >tarttua toimeen.

v. 2001 ja 2002 kalustolla tälläinen päätös tarkoittaa käytännössä myös
sitä että seura tekee VAIN festaria ja toimii vain siksi! Itse pidän tätä
vähän liian rankkana painotuksena.
Roju muuten unohti seuran lopetettujen toimintojen listasta sen
lehtileikkeiden keräilyn, jota on pikku hiljaa käynnistelty uudestaan tämän
listan myötävaikutuksella.

>Tietysti Sarjakuvafestivaalit sinänsä saavat julkisuutta ja huomiota,
mutta >mun mielestäni on hyvin vaarallista rajata tarjottava kuva- ja
ikonimateriaali >"ekspressionistisiin" tai "tyylikkäisiin" tai
"naivistisiin" töihin - töihin

Osittain tämä valta - tehdä jonkin sortin rajausta, on käsittääkseni ollut
festivaalisihteerin (lähes) ainoa palkkio työstään. Osittain se on seuran
"politiikkaa".

>Aika monet tulee, koska ne on olleet lapsena "yksin"
sarjakuvaharrastuksensa >kanssa - tyypillinen case study vois olla kaveri,
jota on nälvitty koska se

Tiukkaa mutu -analyysia. Juuri sitä, mitä peräänkuulutin.

>Me emme koskaan voi kyllin arvostaa huutokauppojen ja myyntipöytien
merkitystä

Ei sitä tunnu kukaan muukaan voivan arvostaa. Huutokauppatoiminnalle ei
löydy vetäjää. Minusta näyttää siltä, että keräilijöille netti on se
tärkein "työkalu" ja muut jutut (sarjakuvakaupat ja huutokaupat) on niin
toisarvoisia, että saas nähdä kuinka käy. Mutu.

>Haastattelut eivät väsytä ollenkaan niin paljon kuin niiden odottaminen,
eli >haastattelu-trafiikkisihteerin duuni olis välttämätön. Miksei meillä,
kun >kerran kaikkialla muuallakin?

Tähän pätee sama vastaus kuin kaikkiin muihinkin miksei -kysymyksiin.

>http://www.kaapeli.fi/~sarjaks/fest/index.html oli ainakin luvalla sanoen
>harhaanjohtava jälkiviisaudessaan. "Noin viisituhatta kävijää" on siis
täysin >sama asia kuin ilmaisfestivaalien nelinkertainen kävijämäärä?

Tätä kysymystä lienen käsitellyt täällä aiemminkin, mutta harhaluulo elää
näköjään sitkeästi. Huippuvuosien kävijämäärä on lähinnä apurahahakemuksia
varten tekaistu ARVIO. Mukana luvuissa on myös näyttelykäynnit, yksi
ihminen saattaa myös kirjautua muutaman kerran.
Mitään tilastotietoa myynti/lavaohjelmatilan kävijöistä ei ole olemassa,
paitsi viime vuodelta. Ja viime vuoden tiedon perusteella edellisten
vuosion arviot näyttävät ylimitoitetuilta.
Myyjien arviot tai pikemminkin tiedot perustuvat heidän omaan myyntiinsä,
joka taas riippuu myytävästä tavarasta ja siitä miten se kama korreloi
vaikkapa vieraisiin, tms. epämääräisiin muuttujiin. Myyjät eivät tietenkään
luovuta tietojaan (liikesalaisuuksia) meille.

>Ja tämän vuoden festareistahan ei siis puhuttu mitään, eikä selitykseksi
>oikein riitä, että "kun ei tiedetä".

Tämän vuoden festarit olivat tulossa koko syksyn. Tilanne muuttui
dramaattisesti joulukuussa. Nyt, edelleen, on vaikea sanoa mitään
tulevasta. Ehkä saadaan joku ulkomaan vieras!

>Musta tuntuu, että iso osa festarien hankaluuksia selittyy sillä, että se
>ajatustyö jonka voi tehdä koska vain, kuinka kauan ennen festareita vain,
>jätetään viime tippaan.

Olen samaa mieltä, joskin ymmärrän miksi näin on (ollut). Mutta on myös
muita, meistä riippumattomia esteitä. Tästä on kärsitty varsinkin tänä vuonna.

>näyttää olevan asian laita, ja rokinsoittorintamallakin nyt helmikuun
lopussa >on kesän isommat keikat myyty, ja eletään jo elo-syyskuuta; eli
tuon verran >etuajassa kulkee muillakin kulttuurin saroilla.

Rokkiin ja esim. elokuvaan verrattuna sarjakuvan kanssa on eroa ainakin
yhden etuliitteen verran. Se etuliite on teollisuus. Teollisuus tukee
mainittujen alojen festaritoimintaa, suoraan ja välillisesti.

Markku Jalava epäili, että sarjakuvia ostava ja kaljaa juova yleisö "on
maksanut festarit tähän asti". Minä ymmärrän maksajaksi sellaisen joka
antaa enemmän kuin saa. Minusta festarit on maksanut toistaiseksi
festarisihteeri (ja hänen apulaisensa). Tänä vuonna ei sitten löytynyt
ketään innokasta kaivamaan kuvettaan. Hallitus on taipunut yrittämään
jotakin sinne päin, niillä resursseilla mitä sattuu olemaan. Näin siksi,
että erinäisistä puheenvuoroista on käynyt selväksi, miten tärkeä tapahtuma
festarit loppupeleissä on.

Reima