Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] RE: [puhekupla] Tärkein syy olla tulematta festareille?

From: Johanna Rojola (roju@kaapeli.fi)
Date: 20.02.2002 - 16:56:56

Kommentoin viime vuoden festareiden vastuullisen tuottajan ominaisuudessa.
Tässä on tullut aivan helvetin hyviä kommentteja ja ehdotuksia, osa
asioista on jo ollut tiedossa ja osa uutta. En kommentoi puolustellakseni
vaan koska olen äärimmäisen, äärimmäisen, äärimmäisen turhautunut
festivaalin tilaan (ja vähän sarjakuvaseurankin) seurattuani hommaa ja
oltuani vaihtelevassa määrin mukanakin vuodesta 1991. Se saattaa tosin
olla loppu nyt. Pidän välivuotta ja kattoo sitten.

Joku raja on nimittäin silläkin, miten paljon ilmaista työtä ihminen voi
ja pystyy elämänsä aikana tekemään, elämäntilanteesta, työympäristöstä ym.
riippuen. Välillä kun ajattelee että jos olisi tämänkin ajan ja energian
pistänyt vaikka Kamputsean rampojen mielipidepidevanki-sotaorpojen
auttamiseen, olisi edes vähän harvemmin se olo että miks HELVETISSÄ mä
teen näitä juttuja.

Tämän vuoden festivaali on ymmärtääkseni hyvin pieni tapahtuma, lähinnä
laajennettu Pienlehtitaivas (korjatkaa jos olen väärässä - tai asiastahan
ei ilmeisesti ole vielä päätetty varsinaisesti?). Elokuun loppu lienee
ajankohta (ilmoitan sen nyt tässä koska joku saattaa vielä ehtiä rukata
nättely- tai julkaisuajankohtiaan sen mukaan). Kiinnostuneet voivat olla
yhteydessä sarjakuvaseuraan, Reijaan, Reimaan tai Susannaan.

Tästä tulee nyt kamalan pitkä meili ja joukossa on runsaasti vanhan
kertausta viime kesältä/ syksyltä kun samaa keskustelua käytiin suurelta
osin samojen ihmisten toimesta. Samat väitteet pomppaa van taas ilmoille.
Toivottavasti osaan tällä kertaa vastata TYHJENTÄVÄSTI ja päästään
keskustelussa eteenpäin eli tekoihin.

Sekä Kivi että Vesa puhuivat järkeä monessa kohtaa. Pienet tarkennukset
lienevät kuitenkin paikallaan.

Ensinnäkin, toistan taas kerran että sekä sarjakuvaseuran että festivaalin
kokoukset ovat kaikille avoimia. Tervetuloa vaikuttamaan. Festivaali on
tekijöidensä näköinen ja päätöksenteko molemmissa instansseissa
periaatteessa demokraattista, porukan vähyydestä johtuen nykyään kai
ulkopuolisten mielestä harvainvaltaa. Väen vähyys on todellinen
ongelma ja vaarantaa kai jo kohta päätöksenteon. Siihen on vain yksi
ratkaisu: pitää vaivautua raahautumaan pääkallonpaikalle. Seuran kokoukset
ovat joka kuun 15. pvää lähinnä olevana tiistaina. Tarkan ajankohdan ja
paikan saa sihteeri Pauli Ruonalalta pauli.ruonala@enestam.fi

Helvetti että mua ÄRSYTTÄÄ semmonen SAMOISTA ASIOISTA ikuinen mankuminen,
kun ei olla valmiita kumminkaan tekemään asioille mitään.

No niin. nyt takas asialinjalle kun tuo tärkein on sanottu.

Mitä tulee Vesan kaipailemiiin "isoihin nimiin", tähän saakka linja on
ollut että kustantajat tuovat isot vieraat, seura tuntemattomammat
joskin taiteellisesti ansioituneet tekijät. Vuonna 2001 kustantajien
vieraita olivat Joakim Pirinen ja Alan Davis. Hittejä molemmat.

Vuoden 2001 reportaasiteema tuli Lahden Muotoiluinstituutissa olleen
seminaarin kytkynä. Näin saatiin eri yleisöt ja kulut puoliksi. Olisi
ollut hölmöä jättää tilaisuus käyttämättä. Valinta oli oikea: en muista
että lavaohjelmaa olisi ikinä seurattu niin tiiviisti ja
suurella joukolla. Mediassa reportaasivieraat mainittiin lähes
kolmekymmentä kertaa, myös kunnon isoilla jutuilla.
Yhteistyötä ollaan siis valmiita tekemään ennakkoluulottomasti eri
suuntiin ja viimekin vuonna suuriin kustantajiin oltiin yhteydessä. Mutta
emme me voi pakottaa esim. Helsinkimediaa tuomaan Don Rosaa joka vuosi tai
muutenkaan silloin kun meille passaa. Valitan. Balanssi mainstream ja
alternative-vieraiden välillä on tästä johtuen vaihdellut vuodesta
toiseen.

Ja tässä tullaankin resurssipulaan, joka on paitsi taloudellinen, myös
työvoimapulaa. Festivaali on toteutunut tähän saakka lähinnä talkoovoimin.
Siinä syy aika moneen ongelmaan. Tekijäpuolelta voin sanoa, että varmasti
pännii tuo asia enemmän kuin kävijöitä! Joko pitää saada lisää resursseja
tehdä sitä isoa festivaalia tai tehdä pienillä resursseilla pientä
tapahtumaa. Niin yksinkertaista se on. Tänä vuonna päädyttiin
jälkimmäiseen ratkaisuun.

Mitä harvinaisempiin vieraisiin tulee, sarjakuvafestivaali on paitsi
myyntimessut, myös kulttuuritapahtuma. Tätä mieltä ovat myös julkiset
rahoittajamme. Sarjakuvassa elää edelleen sitkeässä käsitys että suuri
yleisö on hyvä yleisö. En usko että millään muulla kulttuurinalalla
törmää edelleen tällaiseen suvaitsemattomuuteen. Minusta sarjakuvassa on
monta genreä jotka eivät ole toinen toistaan huonompia eikä sitä hyvyyttä
tai huonoutta mitata myyntiluvuilla. En ymmärrä miten pitää oman alan
sivistyneille ihmisille selittää tämmöistä. Ette te vaikka
kirjallisuudesta tai elokuvasta ajattelisi noin ahdasmielisesti. MUTTA
tässä tullaan festivaalien osalta juuri siihen että festivaalit ovat
tekijöidensä näköiset. Tervetuloa työryhmään ensi vuonna, mikäli
"isot" festivaalit järjestetään. (Toisaalta; festivaalin vieminen ENTISTÄ
ENEMMÄN kulttuuritapahtuman suuntaan toki pienentäisi tapahtuman kokoa ja
sehän saattaisi olla ratkaisu nykyiseen tekijä- ja rahapulaan... joko
kiinnostais vaikuttaa?)

> Viime vuonna ehdottomasti yleinen tympääntyminen Sarjakuvaseuraan,

Tätähän on liikkeellä enemmänkin. Toivottavasti seuran hallitus on
kuulolla. Mutta Kivi on jo sarkansa hoitanut seura-aktiivina. Propsit
siitä.

>ja siihen, millaista ajattelutapaa se tuntuu viiden-kuuden viime vuoden
>sisään alkaneen edustaa.
>.. Sarjakuvaseuran toiminta edistäisi sille asetettavien tavoitteiden
>edestä sarjakuvan asemaa (muutaman pienen klikin ulkopuolella), paitsi
>tietysti Sarjainfo-lehti

Sarjakuvaseuran toiminnot on tosiaan hälyttävästi pienentyneet viimeisen
5-10 vuoden aikana ja kierre jatkuu. Yleisölle avoimista tiloista,
säännöllisesti kartutettavasta kirjastosta, työntekijästä, huutokaupasta,
lobbaamisesta ja päivystysajoista on jo päästy eroon, seuraavana ovat
vuorossa kai festivaali ja toimisto jne. Mahdollisuuksia olisi kyllä
ollut, esim. Nuorisoasiainkeskus on perinteisesti tsempannut seuraa
Helsingissä. Ihmisten vähyydestä on taas paljolti kyse. Uutta verta
tarvittaisiin kipeästi. Tekemätöntä työtä on todella paljon.

Haluaisinkin heittää vastapallon: miksi juuri sinä et tule seuran
hallitukseen? Hallitus kokoontuu kerran kuussa ja tärkeintä olisi että
siellä olisi edes sen verran ihmisiä että keskustelua ja päätöksiä
syntyisi. Sama vanha porukka on jo aivan loppu. Seura on hyvä paikka toteuttaa
erilaisia projekteja, sitä kautta löytyy tietoa ja kontakteja ja
rahoitusta saa usein helpommin.

> mun mielestäni on hyvin vaarallista rajata tarjottava kuva- ja
> ikonimateriaali "ekspressionistisiin" tai "tyylikkäisiin" tai
> "naivistisiin" töihin - töihin joiden yhdistävänä piirteenä on se, että

Tällaista rajausta ei ole missään tehty. Viime vuonna festivaali toteutti
itse vain kolme näyttelyä raha- ja tilapulasta johtuen: Comix 2000
(kansainvälinen yhteisnäyttely, yhtä monta tyyliä kuin tekijääkin), Suuri
Kurpitsa 20 v-näyttely sekä reportaasisarjakuvanäyttely Lahdessa
(Muotoiluinstituutin tilaama liittyen seminaariin). Festivaalin
ohjelmalehdessä olivat mukana samaan aikaan kaupungilla olleet
ranskalaista sarjakuvaa Ranskan kulttuurikeskuksessa esittelevä näyttely,
lasten sarjakuvakilpailun voittajat Annantalossa, Amnestyn pilapiirrokset
Makasiineilla, Maailman sarjakuvien Buena Vista Comics Club Makasiineilla
ja muussa etukäteistiedotuksessa mm. vähän aiemmin loppuneet Art Goes
Kapakan sarjakuvanäyttelyt (Kovacs, Juba, Vuori, Rapia, Närhi), Tukiainen
ja Timppa. Vuonna 2000 oli muistini mukaan yksi erittäin suuri
mainstream-näyttelyn Valtion taidemuseossa ja yksi pieni
taidesarjakuvanäyttely Jangvassa. Myöskään museot ei tee näyttelyitään
seuran vaatimusten mukaan joka vuosi, edes joka toinen.

> Joka tapauksessa - se iso yleisö tulee nimen omaan sen "oman" sarjakuvan
> perässä (olipa se sitten vaikka Karvinen; todennäköisemmin kuitenkin

Tämänpä takia ne kaikki genret pitäisi siellä olla esillä ja siksi seuran
hallituksen / festarityöryhmän riittävän monipuolinen ja aktiivi-ihmiisä
joka alalta. Esim. huutokauppa-asiamiestä on etsitty jo useamman
vuoden ajan. Seuran aktiiviporukasta ei nykyisellään riittävää
alan tuntemusta löydy.

>Ainakin silloin starat olivat aika väsyneitä haastatteluista ja

> eli haastattelu-trafiikkisihteerin duuni olis välttämätön. Siis
> sellainen, jolla on kaikkien artistien aikataulut, jolta buukataan
> haastattelut, ja joka sanoo: "NYT sinulla on tunti vapaata."

Homma oli hoidossa vuonna 2001. Välillä toimittajat myöhästeli ja siitä
aiheutui ongelmia, mutta ei mainittavammin. Vierailla oli myös
tiedossa että he tulevat tänne hommiin. Teemapäivien ansiosta vieraat
olivat festareilla vain jompana kumpana päivänä. Lomapäiviä saa ottaa
omalla kustannuksella tapahtuman jälkeen. Tämä on normaali käytäntö.
Kustantajat toimivat vieraidensa kanssa niinkuin parhaaksi katsoivat. Myös
joka yö aamuneljään bailaaminen väsyttää ;)

> jonkinlainen virkistystila olis ehkä asiaa - joku, jonne ei yleisö pääse.
> Ja haastatteluja kans suljettujen ovien taakse.

Nää on selviöitä. Makasiineilla tuollaisia tiloja on ja niitä myös
käytettiin ainakin viime vuonna. Mutta sellainen "vip"-alue voisi olla
myös yksi paikka kotimaisten ja ulkomaisten piirtäjien tavata. Suurin osa
kotimaisista alan ihmisistä vaan on töissä festareilla: signeeraamassa,
myymässä, tekemässä juttua... Illalliset olisi yksi mahdollisuus, mutta
niin suurta ravintolaa ei liene. Avajaiset ja muut kokkarit toimii
toki (perjantai perinne - pienlehtibileet, tai lauantain ruuhkaisempi
klubi. Sinne ainakin festareilla töissä olevat pääsee ilmaiseksi ts. ne
joilla on esim. myyntipöytä tai on olleet talkoissa edes vähän). Tosin
sinne ei o vierailla mitään osallistumispakkoa. Jotkut haluu
mieluummin nukkua pois matkan rasitukset.
Tämä on ongelma joka odottaa ratkaisuaan. Suomalainen perusluonne tuskin
muuttuu ihan heti.
Työpajatoimintaa kannattais ehdottomasti jatkaa! Kukas muuten
alkaa hoitaa tän vuoden työpajaa, sellanen ois tyrkyllä?

> varsinkin, jos tämän ympärillä hyörii innokasta yleisöä ja pallo hukassa
> ihmetteleviä järjestäjiä, joiden ainoa ajatus on "vierasta ei saa hylätä
> yksin" (mikä on niin tapauskohtaista - monet aikuiset ihmiset osaavat
> vallan mainiosti pitää huolen itsestään, kunhan heille kerrotaan
> tarkkaan KOSKA heidän pitää olla MISSÄ ja MIKSI).

Pallo hukassa pyöriminen on usein näennäistä ja kiireestä johtuvaa. Pyörii
kyllä mutta pallo on hallussa. Vierasta ei saa hylätä, varmuuden vuoksi,
sinä päivänä kun on buukattu seitsemän haastattelua, lavaesiintyminen,
signeerauksia ja oppilastapaaminen kaikki eri paikkoihin ja perä perää
tai myöhästymisten tapahtuessa päällekkäin. Kyllä kalja maistuu
ulkkiksillekin ja hyvässä seurassa aikataulut unohtuu. Vapaapäivänä
pitäkööt huolen itsestään jos tahtoo. Jotkut tahtoo opastusta.
Aikatauluista tulee väkisinkin kireitä, sillä harvalla on aikaa jättää
työnsä esim. viikoksi. 3-5 päivää on maksimi ja siinä ajassa pitää ehtiä
tehdä kaikki. Mieluummin siis yksi tai kaksi buukattua päivää ja loppu
relaa kuin joka päivälle jotakin.

> "Noin viisituhatta kävijää" on siis täysin sama asia kuin
> ilmaisfestivaalien nelinkertainen kävijämäärä?

Se ilmaisfestivaalien kävijämäärä on ollut poliisin tai milloin kenenkin
arvio. Tämä oli ensimmäinen kerta kun saatiin varmasti tietää montako
ihmistä festivaaleilla käy. Silmämääräisesti makasiineilla oli kyllä
täyttä mutta olihan se luku silti kylmä fakta. Lisäksi mulle ei missään
vaiheessa kerrottu että festarien kävijämäärään on laskettu kaikki
mahdolliset oheistapahtumatkin. Jos määrään ynnäis esim. Annantalon
näyttelyn kävijät ym., saattais tulla kymppi täyteen. Ei silti enempää.

Mun on vaikea ymmärtää miten isoja festivaaleja voitaisiin enää järjestää
ilmaisina ellei se sama summa ilmaannu jostain. Kustantajilta sitä ei
saa (myyntimessut vievät enemmän kuin tuovat), apurahojen osuutta ei
oikeen kehtais enempää kasvattaa ja sponsoreita ei saa kun ollaan
aina liian myöhään liikkeellä. Se on pitkäjänteistä toimintaa ja se
harppaus ympärivuotisuuteen vaatisi... rahaa! Rahat eivät kerta kaikkiaan
riitä, sen kanssahan tässä kamppaillaan. Kaikki on niin amatöörimäisesti
hoidettu koska homma hoitavat amatöörit!

> Ohjelman luettuani mua ei myöskään yhtään kaduttanut,
> että viime vuoden festarit jäi väliin.

Ai no sit toi kaikki aiempi arvostelu ei koskekaan mun työtä...

> jätetään viime tippaan. Musta olis loogista, että jo viimeistään
> edellisten festarien aikana - siis vähintään vuotta etukäteen - olis
> tilat varattu, ja päävieraat sovittu; sitä kiirettä tulee kyllä ihan
> tarpeeksi sitten myöhemminkin. Noinhan useimmiten näyttää olevan asian
> laita, ja rokinsoittorintamallakin nyt helmikuun lopussa on kesän
> isommat keikat myyty, ja eletään jo elo-syyskuuta; eli tuon verran
> etuajassa kulkee muillakin kulttuurin saroilla.

Juuri näin. Olen samoilla linjoilla kanssasi. Jos -JOS- isoa festivaalia
halutaan järjestää, siihen tulee suhtautua ympärivuotisena jatkuvana
työnä, on otettava taloudellinen riski (alussa) ja asetettava tavoitteet
kolmen vuoden päähän eikä kuuden kuukauden. Ja sitten pitää löytää ne
rahat ja ne ihmiset. Mutta aivan ensimmäiseksi sarjakuvaseuran tulee tehdä
se päätös ja sen jälkeen tarttua toimeen. Kuulostaa yksinkertaiselta eikö?
Ja juuri tässä on ongelman ydin.

Lopetan puheenvuoroni tähän ja yritän hillitä itseni paremmin
vastaisuudessa. Kaikista eniten vituttaa se että välittää. Ei sen kai niin
pitäis olla.

t. roju