Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Sarjakuvaseuran ja festarin ongelmat

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 21.02.2002 - 10:35:35

Rojun pitkästä viestistä tärkeä pätkä "kulttuurikeskustelullemme":

> Mitä harvinaisempiin vieraisiin tulee, sarjakuvafestivaali on paitsi
> myyntimessut, myös kulttuuritapahtuma. Tätä mieltä ovat myös julkiset
> rahoittajamme. Sarjakuvassa elää edelleen sitkeässä käsitys että suuri
> yleisö on hyvä yleisö. En usko että millään muulla kulttuurinalalla
> törmää edelleen tällaiseen suvaitsemattomuuteen. Minusta sarjakuvassa on
> monta genreä jotka eivät ole toinen toistaan huonompia eikä sitä
> hyvyyttä tai huonoutta mitata myyntiluvuilla. En ymmärrä miten pitää oman alan
> sivistyneille ihmisille selittää tämmöistä. Ette te vaikka
> [...]

HYVÄ ROJU! Tämä on totta, ja piikkiä silmään niille, jotka vielä lässyttävät
Aku Ankasta. Aku Ankka on taidetta, ja on väärin Aku Ankkaa kohtaan, että sitä
pidetään itseoikeutettuna festarikamana siksi, että se houkuttelee TYHMÄN
suuren yleisön paikalle. Yhdyn Terhiin siinä, että jos halutaan markettikansa
sarjakuvafestareille, tehdään festari yhdessä Prisma-ketjun kanssa. Minä en
sitä tee, mutta sarjakuvan kaupallisesta tulevaisuudesta kiinnostuneet ihmiset:
valloittakaa Suomen sarjakuvaseura ja muuttakaa suunta.

Minkään ei pitäisi olla niin helppoa kuin Sarjakuvaseura valloittaminen, sillä
se on kuoleman kielissä. Kuten jo sanottua, ihmiset ovat vanhoja (eivät
henkilöinä vaan aktiiveina) eivätkä enää jaksa. Ja meitä on liian vähän (minä
en ole vanha).

ville