Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kritiikkitaivas

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 07.02.2002 - 15:46:46

Ville R.
>Nimettömyydestä seuraisi helpommin perustelematonta paskanheittoa.
En malta olla jatkamatta. Viestin lopussa on asiaakin. Nytkö taas, Ville
näin? Minä en usko tuohon, mutta sama se. Sitäpaitsi joskus voisi olla hyvä
heittää paskaa, ilman että joutuu istumaan viikon kahvilla eri tyyppien
kanssa. Tommi, osuva kritiikki osuu ja punehduttaa riippumatta siitä
lukeeko siinä alla Pertti vai Hertta, vai lukeeko mitään.
Ajatellaan vaikka tätä kriitikkoa nimeltä "H". Sen kapasiteetti antaa
kritiikkiä liikkuu akselin ääripäissä. Asiat ovat joko täyttä paskaa tai
neroutta. Jälkimmäistä luonnollisesti vähemmän. Jos "H" kirjoittaa omalla
nimellään niin eihän sille jaksa kuin naureskella, koska on sanomattakin
selvää, että asiat eivät ole näin mustavalkoisia.

>Ei Pienlehtitaivaaseen. Minusta foorumilla pitää voida arvostella
>tasapuolisesti kaikkea, ei vain "pienlehtiä", mitä se sitten tarkoittaneekin.

Pienlehtitaivas on käsite, mielentila. (Vai mitä Maria sanoo?)
Pienlehtitaivaaseen kuuluu minusta kaikki omaehtoinen (omakustanteinen,
yhdistyspohjainen jne.) tekeminen, taiteellinen ja kunnianhimoinenkin.
Pienlehden vastakohta on kaupallinen sarjakuvalehti ja -albumituotanto.
Kaupallinen tarkoittaa sitä, että tuotetta myydään ja markkinoidaan
liiketoiminnallisista lähtökohdista.

>Edellisten festareidenkin pienlehtikilpailun voitti Ekebomin A Cow's Dream,
>jolla ei ole mitään tekemistä pienlehtien kanssa. Napahan mainosti sitä
>sarjakuvaromaanina! Pienkustanne se kyllä on, mutta, no niin, pienlehti on
>huono termi ja rajaava.

Asema julkaisee pienlehtiä, pienkustanteita, riippumatta siitä miten
haluatte niitä itse kutsua, samoin Napa. Nämä imagohömpötykset voisi jättää
foorumin ulkopuolelle. Turhaa snobismia ja markkinointijargonia. Ihan kuin
pienlehti terminä olisi joku rutto, johon ei voi koskea ja josta pitäisi
sanoutua irti heti kun on varaa painattaa läsy City-Offsetissa. Minusta se
pitäisi olla niin päin, että omat juuret tunnustetaan ja pienlehti
käsitteen imagoa pyritään nostamaan. Pienlehtihenkeen kuuluu myös tietty
rehellisyys, se mikä kaupallisemmasta tuotannosta usein puuttuu, ollaan
sitä mitä ollaan eikä niinkään olla olevinaan jotain muuta. Ruma sana!

En näe juuri järkeä siinä että apurahavetoinen "parempi pienlehdistö" ja
kopiokonevetoinen omakustanteiden paarialuokka jotenkin erotettaisiin.
Minusta termi "pienlehti" ei ole rajaava. Minusta se on hyvinkin avoin ja
kattava. Onko nyt taas -80 luvulla noussut piirtäjä sukupolvi vaan pilannut
tämänkin termin niin että sitä ei enää sen takia voi käyttää?!

>siellä kritisoitaisiin enimmäkseen kotimaisia pienten kustantajien
julkaisuja
>ja omakustanteita.
Minusta voisi kyllä käsitellä myös ihan yksittäisiä sarjojakin. Noin niin
kuin aluksi se voisi olla helpompaa.

>Minusta sillä foorumilla pitäisi voida kritisoida vaikka Asterixeja!
Uderzo ja Goscinny eivät kaipaa meidän kommenttejamme. Näitä mainstriimi
-ukkeleita voidaan puida tällä listalla ehkä vielä hedelmällisemmin.

Minne sivut pannaan ja kuka niitä lähtee tekemään? Nakita itsesi! Onko
ulkoasulla väliä (minusta ei, asia on tärkein)? Onko sillä todellakaan
väliä missä ne ovat, jos sivut on suunnattu "sisäpiirille"?

Tony:
>Voisikohan olla ideaa vaikkapa vain aluksi avata sarjakuvaseuran sivuille
>keskusteluosio koskien omakustanteita. Kivi Larmolahan näitä arvioi
>säännöllisesti(?) tavalla.
No siis toi on tosi lähellä webin pienlehtitaivasta.

>Eikä pitäisi olla teknisestikään liian monimutkaista.
Ei ole ei. Seuran resurssit tehdä yhtään mitään, on tällä hetkellä vaan
kortilla. Ehdottamasi idea on hyvä, mutta vaatii kuitenkin duunia.
Suostuisikohan Kivi itse tekemään...

Reima