Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] sarjistrendejä?

From: petteri tikkanen (peider5@hotmail.com)
Date: 07.02.2002 - 17:46:46

>Osaako joku asiantunteva tyyppi vihajata, mitkä voisivat olla tämän
>kevään/kesän "sarjistrendejä", onko esimerkiksi tulossa joku sarjakuva,
>joka voisi poikia oheiskrääsää jne. Vähän omituinen kysymys, tiedän,
>mutta otan kaikki vinkit kiinnostuksella vastaan. Ja siis yleisönä ovat
>teinitytöt.
>
>Laura

LAura kuule...

Se W.I.T.C.H yllätti minut kaupassa. En ole sitä lukenut vielä, mutta ostin
sen heti. niin harvoin törmää enää kaupassa kiehtovaan sarjakuvaan. sarja on
suunnattu teiniyleisölle, mutta kerran muuta hyvää ei ole niin ostan vaikka
sitä sitten... pitää lukea se eka ja sitten kertoa mitä lopulta pidin siitä.

Mut aika jännä veto se on kustantajalta. Euromangaa maahan jossa ei oikein
vielä kunnon mangaa ei ole saatukaan suuremmin suomennettua. se voi
tasoittaa tietä oikealla mangabuumille. Eli olisiko vihdoin manga
rantautumassa toden teolla suomeen? Maihinnousu kävi Italiassa jo 10vuotta
sitten. sen jälkeen manga on hallinnut suvereenisti Italian markkinoita!

Kustantajia pelottaa eroottinen manga. sille löýtyisi ostajia varmaan ihan
pipona, mutta se on visuaalisesti heidän mielestään kovin hämmentävää...
tasapainoilee suurisilmäisillä hahmoilla jotka vaikuttavat alaikäisiltä
mutta käyvät kuitenkin korkeakouluja?!? meillä suurisilmäiset ja suloiset
hahmot liitetään välittömästi lastenkulttuuriin. näin ollen erotiikka ja
suurisilmäisyys on ongelma. ei uskalleta tehdä askelta tuntemattomaan.
sieltä saralta löytyy oikeasti aika paljon mielenkiintoista ja
viihdyttävääkin matskua. löytyy sieltä paljon roskaakin. niin kuin
kaikkialta.

...PRO-MANGA!!! tulisi ainaskin perspektiiviä tähän maailman jos saataisiin
edes yksi hyvä mangasarjislehti suomen markkinoille. amerikkalaisilla on
sellainen lehti kuin PULP!!! siinä esiteltiin laidasta laitaan japanilaista
sarjakuvaa. seikkailua. toimintaa. rakkausjuttuja. undergroundia. sellainen
lehti olis hyvä saada suomeen!!!

petteri tikkanen

ps. en ole kyllä jaksanut ostaa enää pariin vuoteen mitään mangaa. mutta kun
6 vuotta sitten innostuin niin luin kyllä ihan hitosti niitä. kiehtovinta
oli niissä oikeastaan se, että niillä on ihan omien lainalaisuuksien
verkosto ja huumorikäsitys. ne yllätti välillä. vähän sama kun yllätti esim.
AL COLUMBIA tai CHRIS WARE. nekin yllättää. eli nykyään tykkää siitä jos
joku sarjakuva jaksaa ravistella. tai no olen minä yhtä mangaa ostanut... se
on ainut sarjakuva minkä parissa olen itkenyt jokaisen 300 sivuisen pikku
pokkarin äärellä. LONE WOLF & CUB... en tiedä miksi. mikään muu sarjakuva ei
ole koskaan ollut niin inhimillinen ja samalla vimmainen. se käsittelee
ihmisarvontuntoa ja moraalikysymyksiä niin hienoviritteisesti että en ole
vastaavaan törmännyt ennen enkä jälkeen. suosittelen. siinä ei kaikkea
selitellä vaan saatetaan maalailla tunnelmia kymmeniä sivuja ja se toimii!

...milloin viimeksi sinä itkit sarjakuvan äärellä?