Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

RE: [puhekupla] Kritiikin antamisesta

From: Kivi Larmola (kivi@kaapeli.fi)
Date: 07.02.2002 - 16:18:18

Ville Hänninen:
> Siis kustantaja valitsee albumista tai kirjasta kirjoittavat
kriitikot? Eiköhän pikemminkin kriitikko pyri itse valitsemaan ne
teokset, jotka hän kokee itselleen läheisiksi tai kiinnostaviksi tai
oman tuntemuksensa piiriin kuuluviksi.

Noups. Tilanne on tuo pikkulehdissä, tai jos teos lähetetään lehden/
toimituspäällikön/osaston päällikön osoitteella, mutta yleisempi tapa
on lähettää suoraan lehdestä "myötämieliseksi" tunnetulle, valitulle
avustajalle. Kustantamoilla on yleensä promolistassa useampia vaihtoehtoisia
henkilöita kullekin lehdelle, ja niistä valitaan tilanteen mukaan sopivin.

Sellainen maailma olisikin hieno, jossa teokset pysyisivät toimituksen
hyllyssä, kunnes kaikki arvostelijat olisivat saaneet tasapuolisesti
itseään eniten kiinnostavat - mutta käytännössä vaihtoehtoja on vain
kaksi - kaiken rohmuaminen tai kokonaan unohtaminen.

Arvosteltavan teoksen tärkein arvo (kyynisesti ajatellen) on kumminkin se,
että sen voi vaihtaa divarissa johonkin toiseen - tai rahaan...

Täsmämarkkinointia kannattaa siis harrastaa, että saa teoksen sellaiseen
osoitteeseen, missä se edes luetaan ennen kuin se palaa luonnon suureen
kiertokulkuun.

Miten niin en usko ihmisten hyvyyteen?

Kivi