Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

RE: [puhekupla] Kritiikin antamisesta

From: Ville V Hanninen (vvhannin@cc.helsinki.fi)
Date: 07.02.2002 - 12:29:29

> kriitikot? Eiköhän pikemminkin kriitikko pyri itse valitsemaan ne
> teokset, jotka hän kokee itselleen läheisiksi tai kiinnostaviksi tai
> oman tuntemuksensa piiriin kuuluviksi.
>
> Noups. Tilanne on tuo pikkulehdissä, tai jos teos lähetetään lehden/
> toimituspäällikön/osaston päällikön osoitteella, mutta yleisempi tapa
> on lähettää suoraan lehdestä "myötämieliseksi" tunnetulle, valitulle
> avustajalle.

Totta. Tarkoitin lähinnä, että kirjoittaja itse valitsee, kirjoittaako vai
ei/tarjoaako juttua eteenpäin vai ei. Se taas riippuu siitä, kokeeko hän
aiheen läheiseksi/kiinnostavaksi/oman tuntemuksensa piiriin
kuuluvaksi/rahastamisen arvoiseksi.

Ja tarkoitin lähinnä, että väite siitä, että kustantaja valitsisi
kriitikot, kuulostaa hiukan kärjistävältä.

Vaan niinhän tietysti keskustelu etenee, ehkä sillä johonkin joskus
jossain päädytäänkin.

> Arvosteltavan teoksen tärkein arvo (kyynisesti ajatellen) on kumminkin se,
> että sen voi vaihtaa divarissa johonkin toiseen - tai rahaan...

Noinhan se menee, Kivi, pienlehdissä. Toisaalta esimerkiksi Ilta-Sanomissa
on jatkuvasti kymmenmäärin kirjoja joutilaana - eivätkä ihmiset edes
raahaa niitä divariin saadakseen sopparahaa! Mitä tästä pitäisi päätellä?

Mitä täsmämarkkinointiin tulee, olen täysin samaa mieltä. Kirjoja ei
kannata lähetellä sinne tänne periaatteella "jos joku vaikka lehdessä
huomaisi". Ei huomaa. Albumit menevät milloin nurkissa noruvan taittajan,
milloin kulttuurisivun toimittajan hyllyyn. Oikeaa osoitetta kirjoille
harvemmin löytyy.

Ville H.