Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Venäläinen sarjakuva?

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 06.02.2002 - 15:57:57

>Pidän Tampereen yliopistossa parhaillaan toimittajaopiskelijoille Näkymätön
>Venäjä -nimistä projektikurssia, jolla käsitellään venäläistä
>populaarikulttuuria (rock, elokuva), kansalaisaktivismia ja
>vaihtoehtojournalismia. Sarjakuvasta olisi mukava puhua, jos olisi kättä
>pitempää. Seuraavassa pitkähkösti, mitä itse tiedän.

Nyt unohdatte Krokodilin. Hampaattomanakin se julkaisi joitakin sarjakuvan
tapaisia vaikeina vuosina. Kritiikki systeemiä kohtaan oli piilotettu syvälle.

Lisäksi on ilmestynyt ainakin Misha ja Kipinä -lehdet. Jälkimmäinen
oletettavasti karjalassa. Suomeksi saatiin "tietokirja" Venäjän
vallankumous v.1986

NÄistä lisää juttua ja pieni kuvanäytekin toimittamassani sangen
puutteellisessa vihkosessa:
SARJA/KUVA/ILMIÖ

Lainasus seuran sivulta http://go.to/sarjari

Koko: A4, värikannet ja 48 mv sivua,
Painos: 1000kpl Hinta 5 € (sis. postik.)
~ Vuonna 1988 järjestetyn kiertävän sarjakuvanäyttelyn tuhti oheisjulkaisu.
~ Artikkeleita mm. seikkailun estetiikasta, keräilyharrastuksesta,
sosialististen maiden sarjakuvasta ja vuosien -78-88 omakustannescenestä.
~ Sarjakuvia yli kymmeneltä tekijältä, (mm. Priit Pärn, Juba, Koivisto,
Kokkila ja Murtosaari) sekä Jukka Heiskasen kääntämät 9 sivua alkuperäistä
Octobrianaa!

Jos olet Tampereella niin Manniselta näitä saa!

Reima