Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

VS: [puhekupla] Kritiikin antamisesta

From: Laura Honkasalo (Laura.Honkasalo@a-lehdet.fi)
Date: 06.02.2002 - 16:24:24

Hei

Vaikka tämä keskustelu nyt vellookin sinne sun tänne, kommentoin
viestiä, jossa esitettiin ajatus, että sarjakuvantekijöillä kannattaisi
olla oma kritiikkipiiri. Näin kirjailijan näkökulmasta voin sanoa, että
sellaisesta piiristä on aivan huimasti apua. Olen ollut nyt kuusi vuotta
mukana Helsingin yliopiston Nobelistiklubissa, joka on opiskelijoiden
itsensä perustama ja vetämä luovan kirjoittamisen opintopiiri.
Repostelemme toistemme tekstejä ja välillä kritiikki voi olla todella
raakaa. Kun menin mukaan, en ollut koskaan näyttänyt tekstejäni
kenellekään, ja ensimmäisten tapaamisten jälkeen menin kotiin itkemään,
mutta vähitellen paaduin ja opin ottamaan kritiikkiä kiitollisena
vastaan. Ryhmän jäsenet eivät paria poikkeusta lukuunottamatta tunteneet
toisiaan etukäteen, ja ehkä siksi ryhmässä ei todellakaan saa mitään
päänsilitystä. Omalle kirjoittamiselleni oli valtavasti apua muiden
kritiikistä ja vuosien saatossa olen paatunut kritiikkiin niin, etteivät
lehtiarvostelut kamalasti masenna, vaan niistä osaa ottaa opikseen.
Suosittelen!

Laura