Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] jatkuu

From: marko turunen (superturunen@hotmail.com)
Date: 06.02.2002 - 10:51:51

Toivoisin tällä palstalla olevan enemmän annettavaa myös pitempään
sarjakuvien parissa touhunneille. Harrastelijat täytyy tietysti ottaa
huomioon ja niin on tehtykin, mutta ei nyt kuitenkaan unohdeta meitä(
harvoja kylläkin) "puoliammattilaisia". Meillä on vielä matkaa jäljellä.
Vielä tarvitaan vetoapua. Esimerkiksi Reima Mäkiseltä opin jo etten voi
arvostella Kari Sihvosen muotoja koska "kohteen tulisi olla työ eikä
tekijä". Luulin kyllä kritisoineeni nimenomaan Karin piirustuksia.
Rehellisesti sanottuna en ymmärtänyt miksi en saisi arvostella jonkun
tuotantoa yleisesti. Varsinkin sarjakuvan saralla missä homma perustuu
maneereihin. Useasti oikeatkin kriitikot vertaavat taiteilijan aiempaan
tuotantoon eivätkä täten arvostele vain ja ainoastaan yhtä teosta.

Ymmärrän julkisen palautteen Mikalle aiheuttaman ärtymyksen. Hänellä oli
ihan asiallinen pointti vastineessaan. Mietin itsekin samoja ja tein mitä
tein. Mika Lietzeninä olisin tyytyväinen. Ei minulla ole monestakaan
tekijästä mitään sanottavaa. Sinuun, Mika, kohdistuu vain suuremmat
odotukset kuin moneen muuhun.

Huomautan vielä että kritiikin antajakin pistää itsensä likoon.

Sihvonen on antanut minulle humalan kaltaisessa tilassa saman kritiikin
yhdestä kuvasta jo useampaan kertaan ja on toivonut minulta
"paska"kritiikkiä tekemisistään. Seuraavina päivinä Kari ei olisi kuitenkaan
muistanut asiasta mitään, joten en ole kritiikkiä antanut, siihen edellistä
edelliseen viestiini asti. Enkä kyllä omasta mielestäni mitään
paskakritiikkiä edes antanut, vaan aivan asiallisen(edellinen oli asiaton).
Pyrin olemaan täysin rehellinen, vaikka Karin tunnenkin. Kerroin mitä
ajattelin. Ja uskon siitä olevan Karille enemmän hyötyä kuin ympäripyöreästä
kaunistellusta versiosta. Karihan on masokisti.

Jos minun kritiikkini tuntuu vajavaiselta ja yksipuoliselta, joku toinen voi
täydentää sitä tai esittää täysin eriävän mielipiteen. Pyrin antamaan
kritiikin niin hyvin kuin suinkin osaan ja annan sen omasta vinkkelistäni,
sellaisista asioista joihin minä kiinnitän huomiota. Minusta kritiikin
antajan ei tarvitse olla Jumalan kaltainen, kaikki tietävä, valaistunut
saati kritiikin perinteitä tunteva ja kunnioittva henkilö. Eihän meillä
oikeastaan edes ole minkäänlaisia perinteitä sarjakuvakritiikistä saati
sarjakuvien tekemisestä. Kaikki on perustunut puuhasteluun. Miksi ei voisi
luoda uutta systeemiä? Kuinka pitkälle vanha systeemi voi Suomalaista
sarjakuvaa viedä? Tässä foorumissa voisimme opettaaa toisiamme niin
sarjakuvakritiikin antajina kuin tekijöinäkin. Minä uskon kenenkä tahansa
teistä kykenevän tekemään minusta ainakin hiukan paremman sarjakuvan tekijän
ja niin on tapahtunutkin. Minua saa tulla ravistelemaan. Kritiikkiä antaessa
tavoitteeeni ei ole kenenkään mielen pahoittaminen, haluan vain parempia
sarjiksia. Olen pitänyt kaikista tapaamistani sarjakuvan tekijöistä
henkilöinä paitsi Hans Nissenistä ja Petteri Tikkasesta. Heitä minä
rakastan.

Ja minua kiinnostaa toisten näkemys. Asettumalla toisen asemaan, olen
oppinut enemmän kuin mitenkään muuten. Kuvataiteissa ei ole vain yhtä oikeaa
vastausta.

No niin... Ehkäpä sarjakuvan tekijät vain yksinkertaisesti pitävät
tasaisesta kyydistä, ei läiky kokikset syliin. Tai sitten kaikilla on niin
mielenkiintoinen ja jännittävä elämä ettei kaipaa enää sarjakuviin
liittyvissä asioissa sellaista. En tiedä... vähän ihmeelliseltä tämä homma
tuntuu. Minulle sarjakuva, kuva, kaikki mitä silmillä näen on elämä. Toivon
sen olevan nautittava ja yllättävä. Pumppu saakin välillä takoa. Hyvää ei
ole ilman huonoa.

Vielä: Kritiikkihelvetti missä kostetaan ja kiitellään jos kiittelet muita,
kuulostaa humalaisen tarinoilta.
"Jos itselle tulisi pyyhkeitä se kirvoittaisi ehkä sapekkaampiin
kommentteihin muita kohtaan, mutta toisaalta taas muiden kiittely voisi
tuoda positiivisia kommentteja ja kiitoksia itsellekin."

Taitaa olla kuitenkin paras pysyä vain kynälinjalla. Mikä se olikaan paras
tekstauskynä?

T:MarkoT