Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] kritiikki jatkuu

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 06.02.2002 - 12:08:08

> Toivoisin tällä palstalla olevan enemmän annettavaa myös pitempään
> sarjakuvien parissa touhunneille. Harrastelijat täytyy tietysti ottaa
> huomioon ja niin on tehtykin, mutta ei nyt kuitenkaan unohdeta meitä(
> harvoja kylläkin) "puoliammattilaisia". Meillä on vielä matkaa jäljellä.

Tässäpä kommentti, josta olen täysin samaa mieltä. En vain ole löytänyt sille
vielä sanallista muotoa. Puoliammattilaisina, ammattilaisina tai jonain sen
kaltaisina itseään pitäville sarjakuvantekijöille pitäisi todella saada
kollektiivista vetoapua. Tällaista on mm. julkinen kritiikki (jonka muotoja
tässä pohditaan), julkaisu- ja kustannustoiminnan ja markkinoinnin puiminen ja
sitä kautta kehittäminen sekä kaikenlaisen vuorovaikutus- ja yhteistoiminnan
vieminen eteenpäin.

En osaa siitä tässä näin paljon enempää sanoa.

> Rehellisesti sanottuna en ymmärtänyt miksi en saisi arvostella jonkun
> tuotantoa yleisesti. Varsinkin sarjakuvan saralla missä homma perustuu
> maneereihin. Useasti oikeatkin kriitikot vertaavat taiteilijan aiempaan
> tuotantoon eivätkä täten arvostele vain ja ainoastaan yhtä teosta.

Tämä on totta. En ole oikein varma, kumpaa taiteilija tarvitsee enemmän,
julkista vai henkilökohtaista kritiikkiä. Julkisen kritiikin hyvä puoli on se,
että silloin saa bonuksena kommentteja ja kritiikkiä perustuen julkiseen
kritiikkiin. Eli laaja-alaista ja kehittävää kritiikkiä. Myös kritisoiminen on
taiteentekijälle tärkeää, luulisin. Se kehittää analyyttisyyttä.

Olisi hienoa, jos meillä olisi netissä paikka, jossa tekijöitä voisi (toki
teoslähtöisesti) kritisoida, ja kritiikit pysyisivät siellä nähtävillä. Esim.
uusimmat kritiikit etummaisena ja vanhat arkistossa. Se olisi arvokasta.

> Sihvonen on antanut minulle humalan kaltaisessa tilassa saman kritiikin
> yhdestä kuvasta jo useampaan kertaan ja on toivonut minulta
> "paska"kritiikkiä tekemisistään.

Heh heh. Sinulta ja monelta muulta. Karia pitää rohkaista. Ja kritisoida. Niin
kuin meitä kaikkia.

> Tässä foorumissa voisimme opettaaa toisiamme niin
> sarjakuvakritiikin antajina kuin tekijöinäkin.
> Minua saa tulla ravistelemaan.

Niin... Kommentoikaa, ihmiset. Onko sarjakuvakritiikki tervetullutta Puhekupla-
listalle? Ja missä muodossa?

ville