Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Ne tuhannet epäonnistuneet sivutŠ

From: samulivi@picasso.pspt.fi
Date: 04.02.2002 - 12:25:25

Hei, ymmärsit varmaan kuten muutkin että vastaukseni Karin viestiin
oli 100% sarkasmia, eikä todellakaan tarkoitettu tosissaan
otettavaksi. Olen kanssasi samaa mieltä, originaalit ovat mukavia
muistoja ja ehdottomasti säilyttämisen arvoisia. Kaupallinen menestys
ei ole ainoa eikä millään muotoa edes tärkein sarjakuvan tekoon
kannustava tekijä, ja eräät isoimmista sarjakuvaelämyksistäni ovatkin
syntyneet omakustanteita lukiessa.

Menestyminen sinänsä on outo termi, ja sen mittaaminen rahavirran
suuruudella on mielestäni vielä kummallisempaa. Mikä tahansa onkaan
tekijän sydäntä lähellä, olkoon se sarjakuva, runo, proosateksti tai
vaikka pienoismalli, on mielestäni menestys, jos se miellyttää tai
muuten liikuttaa vaikka vain tekijää itseään. Ja jos kaverit ja
vaikkapa ihan ventovieraat tykkäävät tuotoksestasi myös, sehän on
vain bonusta. Ja onhan sarjakuvilla (ainakin strippisarjakuvilla ja
jopa albumeilla) itsensä elättäminen Suomessakin todistettavasti
mahdollista, vaikkakin vaikeaa. Eihän mitään elämässä kannata jättää
tekemättä vain sen takia, että pääsisi mahdollisimman helpolla.

"Jöötillä" viittasin Karin kitkeränoloiseen kommenttiin, en toki
omaan tai muiden tuotantoon :) Pahoittelen, jos aiheutin
väärinkäsityksiä, ja koitan vastaisuudessa välttää joskus
valtoimenaan karkailevaa sarkasmiani ainakin näin julkisissa
yhteyksissä ;)

-Samuli