Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] suomalaiset toimintasarjat jne.

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 06.12.2001 - 17:52:52

>Olen viimeaikoina intoillut suomalaisista kaupallisista yrityksistä
>kuin Shokki-sarjat ja Heimosoturi Ismo. Shokki-sarjat yritti 4 numeron
>verran anastaa markkinat Korkkarilta.
Sehän kai yritti ilmestyä kerran kuussa?! Ettei vaan olisi piirtäjäkin
ryytynyt? ...Ja heti seuraavana vuonna Semic lanseerasi oman Shokki-sarjat,
lehtensä jenkkimatskusta.

>Silti, molemmissa on yritystä vähän niinkuin Toni Ponissa 90-luvulla.
Lieneekö tuosta tullut jo keräilyharvinaisuus?! Itse ainakin dumppasin oman
kappaleeni roskiin. Syvän inhon vallassa tai silkkaa
välinpitämättömyyttäni? Konseptia kyllä pitää ihailla, harmi että se muuten
oli niin pasa...

>Kuka niitä teki ja miksi ja millä koneistolla.
Shokki-sarjojen kustantajaksi veikkaisin kirjapaino Painoraumaa, joka sitä
lehteä painoi?! Mulla on kans pari noita "tosiasiohin ja tieteislogiikkaaan
perustuvia älyjännäreitä". Piirtäjän tai käsikirjoittajan nimeä niissä ei
mainita. Veikkaisin kuitenkin että kyse on suomituotannosta.
Kaukoranta-Kemppisen "Sarjakuvat" ja tuoreempi hakuteos "Suomalaisen
Sarjakuvan ensyklopedia" väistävät molemmat tämän tapauksen, mutta se ei
vielä todista mitään.

>myös Matin matka maailmalle-sarjakuva, jossa pakanat saavat kyytiä. Onko
sekin >suomalaista syntyperää?
Ei ole tuttu Matti. Mutta jos kalkkunamaiset -60-70 luvun jutut kiinnostaa,
niin siihen sarjaan mahtuu mielestäni hyvin myös "Avaruusperhe Robinson",
joka lienee jenkkimatskua. Sitä lehteähän yritettiin lanseerata pariinkin
otteeseen.
Robinsoneihin verrattuna robotteja paljain käsin hajoittava Markos (Russ
Manning, Magus - the robot fighter), on silkka nerouden kiteytymä. Eikä
kannata unohtaa myöskään alkuperäistä Star Trek -lehteä, jossa Kirk ja
Spock seikkailivat väsyttävästi, rumasti piirrettyinä ja huolimattomasti
väritettynä.

Reima