Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Disney pomottaa, alamaiset niiaavat

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 05.12.2001 - 20:08:08

>Olen yrittänyt pyytää pari tonnia kääntäjälle suomennoksen käytöstä ja
>oikeudenomistajalle saman verran - huonohkolla menestyksellä!
>Joten olkaa varovaisia näissä asioissa piirtäjät ja kirjoittajat!
Mä luulen, että tossa Nalle Puhin tapauksessa teatteriporukka olisi
yrittänyt enimmäkseen hyötyä tunnetusta nimestä. Onhan se helpompi
markkinoida ennestään tunnetua kuin tuntematonta, varsinkin pilteille.
Tässä mielessä on ihan oikeus ja kohtuus, että oikeuden omistajalle
maksetaan "provikkaa". Samasta syystä vaikea keksiä montaakaan kotimaista
sarjista joka olisi niin tunnettu, että sillä olisi mitään arvoa
teatterintekijöille tuossa mielessä. Miksei silti vaikka jotain Jassoa
kannattaisi ihan piruuttaan tyrkyttää Nalle Puhin tilalle?! Ja sitten taas
jos ajattelee asiaa teatterin kannalta, niin ei se hahmo nyt varmaan NIIN
paljon Puhia muistuttaisi (kyseessähän on eri media siis ei piirretty)
etteikö näytelmää voisi tehdä vaikka Nalle Tsuhista.

Reima

...joka leikki Puhia Tampereella viime keväänä.
http://gamma.nic.fi/~kuvagra/larp/kabaree.htm