Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Disney pomottaa, alamaiset niiaavat

From: Markku Jalava (markku.jalava@arthouse.fi)
Date: 05.12.2001 - 15:42:42

>Ville:
>
>Ei toudellakaan. Milnehän kirjoitti Nalle Puhin 1934, joten kyllä
>tekijänoikeudet ilman Disneyäkin olisivat vielä voimassa. Erikoinen
>teatteri, jos alkaa tehdä näytelmää ottamatta selvää sen
>tekijänoikeuksista - mistähän mahtoivat tekstin löytää?

On muuten aika yleistä, ja järkyttävää, että harrastajateatterit eivät
kunnioita kovinkaan paljon tekijänoikeuksia. Minultakin on pari
harrastajateatterinjohtajaa kysellyt jonkun sarjakuva-albumin pohjalta
tehtävän esityksen tekijänoikeuksia. Olen antanut tietoja ja sitten joskus
saanut muuta kautta tietää, että esitykset on tehty ja mitään lupia ei ole
muilta kyselty eikä maksettu! Joten valvokaa piirtäjät hahmojenne käyttöä
älkääkä antako epämääräisiä suullisia lupia.

>Yleensä näytelmille on määritelty kaksi esityspalkkiota. Toinen
>ammattiteattereille, jolloin raha on provikka (muistaakseni 13%)
>lipputuloista, alarajana kuitenkin jotain 10000+ mk. Sitten on
>harrastajateattereille joku könttäsumma, yleensä reilusti alle
>kymppitonni.

Olen yrittänyt pyytää pari tonnia kääntäjälle suomennoksen käytöstä ja
oikeudenomistajalle saman verran - huonohkolla menestyksellä!
Joten olkaa varovaisia näissä asioissa piirtäjät ja kirjoittajat!