Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re:[puhekupla] Vs: [puhekupla] Meili "sanoma" si sälsi ehk ä viruksen

From: Kirveskari Jukka (Jukka.Kirveskari@inex.fi)
Date: 30.11.2001 - 09:03:03

Kirsi Kinnunen (29.11.2001 14:17):
>Hei
>
>Oisko tällä listalla ketään, joka osaisi neuvoa tarkalleen, mitä on tehtävä,
jotta jo koneeseen livahtaneen viruksen saa pois? Olen kyllä selannut
Symantecin (Norton) sivut läpi, mutta ois vallan hienoa jos saisi saman
"suomeksi".

>Nimittäin jos (kun!) virustorjunta ei ollut päivitetty, kun virus singahti
sisään, niin toimiiko torjunta enää jälkeen päin?

tuli mieleen, että mistä tiedät että sulla on virus koneessa, jos
torjuntaohjelma ei sitä tunnistanut??? Jos virustorjunta-ohjelma tunnistaa
viruksen, eli tekee siitä hälyn, niin se on ajan tasalla. Riippuen asetuksista,
ohjelma tekee tarvittavat toimenpiteet viruksen hävittämiseksi.

Päivittäminen löytää koneessa jo olevat virukset sikäli kun ne tunnistaa. Eli
toimii jälkeenpäinkin. Eri asia sitten, mitä virus on sillä välin jo kerennyt
tehdä. Kannattaa tosiaan päivittää säännöllisesti!

>Olen kuullut madoista aiemmin, että kun ne ovat kerran livahtaneet
virusvahtien ohi, niin niitä ei enää tavallisella torjuntaohjelman
läpiajamisella saakaan pois vaan joutuu suorittamaan miljoona kertaa
piinallisemmat operaatiot tai sitten formatoimaan koko koviksen ja aloittamaan
virtuaalielämän aivan alusta.

Juuri niin, jos virus on jo kerennyt riehua koneessa, niin myöhäistä on rykästä.

jk
>Eli, neuvokaa, kiltit - vaikkei tämä sarjakuvaan kuuluukaan, niin
postituslistaan kylläkin ja mitä ilkeimmällä tavalla.

>Kiitos!
>Kirsi

Terveisin
Jukka Kirveskari