Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re:[puhekupla] Vs: [puhekupla] Virusmeilit

From: Kari Salonen (karisa@kolumbus.fi)
Date: 30.11.2001 - 09:55:55

Huomenta,

Palaan vielä asiaan, kertaukseksi ja täsmennykseksi.
(en muuten ole itsekään mikään bittivelho, mutta olen oppinut pari
perusasiaa tässä viime päivinä.
Oma koneeni on muuten välttynyt kokonaan tartunnoilta - inshallah -
joten ei tässä mistään kuolemantaudista ole vielä kyse.

1. Badtrans -mato ei kulje liitteen mukana kuten useimmat virukset, vaan
itse viestissä sisään koodattuna.
Eli: kaikki nämä re:re:sanoma-meilit ovat epäilyttäviä.
Badtrans-virusmeilin voi tunnistaa myös siitä, että lähettäjän nimen edessä
on _-merkki.
Jostain syystä on näin
2. Jos virus on liitteenä, sen tarttumiseen vaaditaan, että liitteen avaa.
Vaikka virustorjunta ei olisi huomannut pöpöä, kone on turvassa, jos liite
on pysynyt kiinni.
Riittää, että viestin ja liitteen deletoi - ja tyhjentää myös
postiohjelman/koneen roskakorin.
3. Minulla oli itsellänikin päivittämättä jäänyt virustorjunta-ohjelma.
Tein niin, että kun olin huomannut epäilyttävän meilin (kyseessä oli eri
meili ja eri virus),
kävin firman sivuilla päivittämässä ohjelman, ajoin sen jälkeen
virustorjunnan, ja hälyttihän se.
4. Tunnen huonosti Intrenet Explorerin ja Outllookin porsaanreikiä, joita
useimmat virukset on ohjelmoitu käyttämään.
En nimittäin käytä kumpaakaan.
Ymmärtääkseni Outlookissa on asetus, joka sallii ohjelman avata
liitetiedostoja automaattisesti.
Sellainen asetus kannattaa poistaa.

Terv.

KariS
karisa@kolumbus.fi
"Työmme on tietää kaikki.
- Sanoisin jopa: tiemme on työtä kaikki."