Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Pauli Kalliolle puukkoa selkään Rumbasta!

From: Ilpo Koskela (ilpo.koskela@graafinenstudio.com)
Date: 14.11.2001 - 16:38:38

>Vakavammin puhuen...
>Sarjakuvantekijät ry voisi vaikka laatia tälläisen ns. yleissopimuksen
>jossa olisi "alan yleiset sopimusehdot" listattuna. Siinä olisi sitten
>tyhjä tila tekijän ja asiakkaan nimelle. Sitä sopimusta voisi toisaalta
>jokainen oman mielensä mukaan editoida, ja katsoa mistä eduistaan luopuu
>(pakosta tai halulla). Myös viittaaminen ns. yleiseen käytäntöön voisi olla
>sopimusta solmiessa huomattavasti uskottavamman kuulosista kuin "mä haluun"
>-perustelu.
>
>Reima

Sopimuksista: Käytämme nykyään yrityksenä tuotantosopimusmallia suurissa
internet-tuotannoissa.
Mainostoimistojen ja mainostajien välillä on myös käytettävissä
tuotantosopimusmalli.
Näissä määritellään tuotannon kesto eli pituus, korvaus, tuotantokerrat ja
molempien osapuolien
velvollisuudet ja oikeudet yms.
Em. sopimuksia voi tehdä myös ammatinharjoittaja eli
ennakkoverovelvollinen, sekä myös freelancer.

Grafialla on olemassa asiakasyritys - freelancer välinen
Toimeksiantosopimusmalli, jonka soveltaminen
voisi käydä tähän tapaukseen. Yleinen käytäntö- viittaus olisi hyvä ja sekä
Grafian, että syndikaattisopimuksia
voisi mahdollisesti hyödyntää tällaiseen yleissopimukseen. Sopimuspaperin
lopussa ko. perustuvuuden
voisi sitten mainita jos em. instanssit siihen suostuisivat.

Olisiko tässä yksi tulevaisuuden projekti Sarjakuvantekijät Ry:lle?

Kommentoikaa.

terv. Ilipo

Ilpo Koskela
GST Graafinen Studio
Rautatienkatu 13 B, 90100 OULU
Puhelin (08) 312 1540, GSM 0400 514 540, Faksi (08) 312 1540.
sähköposti: ilpo.koskela@graafinenstudio.com
Internet: http://www.graafinenstudio.com