Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Sanomasta ja oikeuksista

From: Timo Kokkila (tkokkila@saunalahti.fi)
Date: 31.10.2001 - 11:53:53

Hep!

Reima sivusi viestissään minuakin, joten täytynee selvittää näitä sopimusasioita omalta kantiltanikin:

> Tokkopa sentään. Ainakaan tekijän ei kannattaisi katsoa asiaa läpi sormiensa.

Internetissä jotkut kustantajat haluavat kuvituksia käyttää, ilman lisämaksua tietenkin. Työhän on heidän kannaltaan jo tehty, miksi sen julkaisusta enää pitäisi tekijälle maksaa, eihän piirtäjä ole enää mitään tehnytkään? Näin siis kustantaja ajattelee. Itseltäni ainakin on kyllä lupa sentään kysytty ja asia on sovittu, milloin lisämaksun kera, milloin ilmaiseksi, tapauksesta (ja alkuperäisestä palkkiosta) riippuen.

> Keskustelin asiasta juuri keväällä Kokkilan kanssa. Hän oli tekemässä
> kortteja Soneralle ja kuuli, että siellä oli tehty periaatepäätös, että
> freelancereilta ei enää osteta mitään. Siis piirtäjän pitää perustaa firma.
> OK. Kunhan kuvista sitten saa sen verran enemmän hintaa, että firman kulut
> peittyvät! Lieneekö saanut!?

Juu... kun minun bisneksiäni nyt näin listalla retostellaan, niin kerrotaan asia perinpohjin. Olen tehnyt (ja teen) sähköpostikortteja Soneraplazalle (Soneran sisarfirma siis) ja palkkion maksusta muodostui ongelma, sillä freelancereilta ei enää saanut ostaa mitään (johdon päätös). Firma tai toiminimi pitäisi perustaa. Siinä vaiheessa olin melko harmissani moisesta, sillä en halunnut muuttaa hyvin toiminutta freelancer-systeemiäni. Toisaalta ei ollut varmuutta, onko hommia firmassa jatkossakin ja laskeskelin, että en vaivaudu firmaa pistämään pystyyn niin epävarman asian takia. Eli mahdollinen tulonlisäys olisi äkkiä huvennut tilitoimiston palkkioon, tai pahimmassa tapauksessa kuluni olisivat kasvaneet ja työt loppuneet.
No...palkkiot kierrätetään ystäväni firman kautta. Eli hän laskuttaa ja tekee sopimukset, minä toimin alihankkijana. Palkkiota kasvatettiin se 10% minkä firma ottaa välistä + ALV. Tämä oli tosin väliaikaisratkaisu, eikä ehkä ihan korrektia. Laillista kylläkin.

> Yksi uusi kysymys sähköisesti valmistettujen ja toimitettujen kuvien hinta.
> Niistä pitäisi saada mielestäni enemmän kuin
> valokopioista/paperioriginaaleista. Siitähän julkaisijalle ihan selkeää
> hyötyä kun saavat kuvat valmiina napin painalluksella taittoon. Ei tarvitse
> skannailla yms. Toinen perustelu on se, että piirtäjälle koneet, ohjelmat
> ja yhteydet maksavat aika lailla!

Näinhän se on. Moni kustantaja taas saattaa ajatella, että koneet helpottavat kuvittajan työtä ja nopeuttavat hommia, joten palkkio voisi olla entistä pienempi (niin ja eihän sen piirtäjän tarvitse edes piirtää mitään, se konehan ne kuvat tekee). Oikeastihan freelancerille maksaa ihan tajuttomasti pitää kone ja ohjelmat ajan tasalla.

> Kokkila kertoi vielä:
> firma >saa käyttää kuvia vapaasti omiin tarpeisiinsa, mutta ei saa
> luovuttaa niitä >kolmannen osapuolen käyttöön ilman erillistä sopimusta.
> Tämä on mielestäni hyvä ja reilu periaate. Toisaalta sekään ei ole kovin
> yksiselitteinen asia, sillä media-alan firmat tuppaavat omistamaan toisiaan
> ristiin.

Tuo pykälä on yleensä hyväksytty, mutta tuo ristiinomistus aiheuttaa kyllä ongelmia, jos joku haluaa alkaa asiasta oikein vääntää kättä. Eräs firma ehdotti jokin aika sitten sopimusta, jossa kiellettiin työskentely heidän asiakasfirmojensa ja niiden sisar- tai omistajayritysten kanssa suoraan. Eli etten olisi voinut vetää välistä ja tehdä kuvituksia suoraan heidän asiakasfirmoilleen ilman tätä välikättä. Ymmärrän huolen, mutta tuo sisar- ja omistajafirma-systeemi oli vähän liian paksua. Olisin siis periaatteessa joutunut selvittämään omistussuhteet kaikista muista firmoista, joille teen töitä ja neuvottelemaan jokaisesta keikasta ensin tämän välitysfirman kanssa. Noo... eivät olleet itsekään ajatelleet asiaa ihan loppuun asti. Diili jäi tekemättä, mutta ei nyt sentään ihan tuosta syystä.

Timo Kokkila
e-mail: tkokkila@saunalahti.fi
www.saunalahti.fi/tkokkila