Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Sarjari X-files?

From: Ville V Hanninen (vvhannin@cc.helsinki.fi)
Date: 15.08.2001 - 15:42:42

> Kerrottakoon nyt myös se, mistä sain kimmokkeen puuhailuuni:
> Tuoreessa numerossa 2/2001 unohdetaan Sarjarin 20 vuotinen taival lehden
> pääkirjoituksessa, jossa puhutaan Suomen Sarjakuvaseuran, Akun, Kemin ja
> Prof. Itikaisen vuosipäivistä. Myös Pauli Ruonala unohtaa mainita
> kysy/vastaa palstallaan Sarjarin Kalevala -teemanumeron (#12)

Onko Sarjarin 20-vuotisuus sitten yhteismitallinen asia näiden,
suomalaisen sarjakuvan 90-vuotisuuden, Akun 50-vuotisuuden ja Kemin ja
Sarjakuvaseuran kaltaisten tapahtumien/järjestöjen kanssa? Minusta
ei. Enhän maininnut pääkirjoituksessa Kurpitsaakaan, vai mainitsinko? Siis
yhtään Sarjaria "dissaamatta"... (hyh, mikä sana, tuollaisesta
Kielikello-väki polttaisi päreensä)

> Tilanne ei ole ollut yhtään tämän kummempi aiemmin 80-90-luvullakaan,
> jolloin esimerkiksi järjestämämme sarjakuvan kiertonäyttely:
> Sarja/kuva/ilmiö (Jyväskylä, Alvar Aalto -museo / Tre nuorisotilat/
> Hyvinkään taidemuseo) ja siihen liittyvä julkaisu kuitattiin
> pikku-uutisella ja lyhyellä (muistaakseni alle palstan?) arvostelulla.

Näyttelyn kuittaamista toki ihmettelen, koska jo puhtaasti
näyttelystä julkaistu (muistaakseni) tasokas lehti olisi ollut suuremman
huomion arvoinen. Näihin asioiden kuittaamisiin pienellä nyt vain tapaa olla
inhimillisiä syitä vaikka kuinka, joten en lähde toisten tekemisiä ja
tekemättä jättämisiä, vuosien takaisia, arvuuttelemaan.

> kirjoittamisilla), mutta Sarjari on vain melko johdonmuksaisesti jätetty
> kirjoittamatta sarjakuvahistoriaan.

Salaliitto taitaa siis olla varsin laaja, jos näin on. Sarjainfoa on
toimittanut 20 vuoden aikana iso liuta ihmisiä. Olemmeko kaikki
JOHDONMUKAISESTI päättäneet, että "Sarjaristahan ei juttuja kirjoitella"?
Epäilen.

Minulle satuttiin tarjoamaan pitkää Kurpitsa-juttua. Ajattelin, että
"hauskaa, kerrankin saan tekstiä pyytämättä, anelematta, vikisemättä,
soittelematta perään jne. jne."

No, enpä tullut ajatelleeksi, että jos julkaisen jutun, niin sitä ei
luetakaan Kurpitsa-aiheisena tekstinä vaan Sarjarin "dissaamisena".
Myönnän, mielessäni ei käynyt pyytää Sarjarin 20-vuotisjuttua vaikkapa
Manniselta. Virhe?

> muistan) ehkä vähän yli 10 sivua + arvostelut. Myös sinänsä merkittävät
> Tampereen tapaamiset ovat saaneet infosta "mainosta" ja palstatilaa (v.
> 2000 suurin piirtein saman verran kuin Sarjari/sarjakuvaseura).

Yhden uutisen ja yhden ilmoituksen. Ilmoituksia Sarjainfoon voi lähettää
kuka hyvänsä. Siwaltakin ottaisin, jos tyrkyttäisivät.
Ja itse tapaamisesta ilmoittaminen lienee kuitenkin sarjakuvan uutislehden
kannalta järkevää.

Ville H.