Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Sarjari X-files?

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 15.08.2001 - 18:12:12

Tarkoitukseni ei ollut kiistellä makuasioista. Siksi alkuperäinen viestini
olikin melko faktapohjainen. Mutta ilmeisesti kysymykseeni ei voi vastata
faktoilla eli jatketaan sitten makuasioilla, kun Mika kerran aloitti.

>mutta nykyään taso
>on jo aika huikea sekä graafisesti että kerronnallisesti.
Siis sarjakuvapiirtäjät aloittavat valmiina, niinkö? Että nykyään kuka
tahansa pystyy tekemään suoraan albumin tai saa (lähes)ensimmäisen sarjansa
läpi Laikkuun tai vastaavaan antologiaan? Ja vain nämä huikean tasoiset
tyypit ansaitsevat kritiikkiä tai maininnan Sarjainfossa? Sarjari on niitä
harvoja verryttelypaikkoja, ja siitä maksetaan hintaa mm. sisällön
rikkonaisuutena. Toisaalta lehti on toiminut maailman sivu niin, että
piirtäjät (ja muutamat lukijat) kommentoivat toistensa töitä, jotka
päätoimittaja sitten kerää nippuun ja toimittaa tekijöille.

>Nojoo. 20 vuoden päästä mun ja Villen näkemykset on varmaan yhtä happamia
>kuin 80-luvun tyyppien nyt. Ajalla on vahva ironiantaju.
Voisitko kertoa lisää "80-luvun tyyppien näkemyksistä"?

>Siis toisinsanoen: kun tekee uudistumatta samaa asiaa monta vuotta
>peräjälkeen, ketä se kiinnostaa?
Niinpä, sehän se on viidakon laki, uudistu ja seuraile trendejä, tai sinua
ei noteerata. Olin taas päässyt unohtamaan. Sarjarissa se "uudistuminen"
tapahtuu todelakin aika hitaasti. Uusia naamoja tulee kehiin harvakseltaan,
mutta tulee kumminkin.

>Sarjarin pitäisi uudistua. Uusi ulkoasu, uudet tekijät, uusi päätoimittaja.
Ottamatta sen enempää kantaa Mannisen päätoimittajan pätevyyteen totean,
että joskus piirtäjän kannalta voi olla mukavaakin saada ns. vapaat kädet.
Että päätoimittaja ei lähde natsittamaan sen suhteen millainen jutun
pitäisi sisällöltään tai ulkoasultaan olla. Itselläni ei varmaan pokka
riittäisi moiseen vaan toimisin enemmän tai vähemmän Mikan puhumalla
linjalla. Minusta sellainen maailma olisi kuitenkin kiva, että näissä
taiteellisemmissa jutuissa kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia ja toimia
samoilla ehdoilla, vaan että vähän erilaisellekin lähestymiselle olisi
tilaa ja ymmärrystä.

Enkä sivumennen sanoen usko, että Sarjarin linjaa tultaisiin sen vuoksi
muuttamaan, että "päästäisiin Sarjainfoon". Siitä alkuperäisessä
kirjoituksessani ei ollut kyse, eikä se ole lehdenjulkaisun ensisijainen
tavoite. Mutta Sarjakuvaseuran/Infon tehtävä on nähdäkseni pyrkiä
seuraamaan kenttää ja heijastella sitä mitä siellä tapahtuu.
Jos lehdellä (Sarjari) on konsepti joka toimii ja takaa julkaisutoiminnan
taloudellisen jatkumisen, niin hulluahan sitä olisi kauheesti mennä
rukkaamaan.
Sarjakuvaahan on kumminkin siinä on tarkoitus julkaista, eikä kikkailla ja
häslätä. Lehden nimeä tai linjaakaan ei kannattane vaihtaa, nyt kun takana
on parinkymmenen vuoden mittainen ja huolellinen brandin rakentaminen.
Kaiken maailman tusina-läpäreitä ilmestyy muutenkin niin paljon.
"Suomalaisen sarjakuvan kotiseutumseoita", Kiveä lainatakseni, on vain yksi.
:-)

Kyseisen "museon" kautta tietyn pienen historiapätkän tutkiminen on
sitäpaitsi edelleen mahdollista ja oikeastaan eri helppoa. Suurin piirtein
kaikkia Sarjareita on vielä saatavissa julkaisijalta (toisin kun Kuplaa,
Kannusta tms.). Oikein hirvittää, kun ajattelen, mitä kaikkea pelkästään
omaan vähän yli 130 sivun Sarjarisarkaanikin sisältyy.

Pari kommenttia vielä Villelle:

>Olemmeko kaikki JOHDONMUKAISESTI päättäneet, että "Sarjaristahan ei
juttuja >kirjoitella"? Epäilen.
No en kai mä nyt niin pihalla ole, että sellaista tosissani epäilisin.
Kunhan listasin faktoja, enkä edes sanonut muuta kuin että "Sarjari on vain
melko johdonmuksaisesti jätetty kirjoittamatta sarjakuvahistoriaan."
Lauseen voi ymmärtää niin että se olisi ollut mielestäni tahallista mutta
sitä en tarkoittanut. Olen siis virallisesti sitä mieltä, että Sarjarista
ei ole vahingossa kirjoitettu paljon mitään! :-)

>No, enpä tullut ajatelleeksi, että jos julkaisen jutun, niin sitä ei
>luetakaan Kurpitsa-aiheisena tekstinä vaan Sarjarin "dissaamisena".
Juttu oli hyvä. Enkä lukenut sitä noin kun väität.

>Onko Sarjarin 20-vuotisuus sitten yhteismitallinen asia näiden,
>suomalaisen sarjakuvan 90-vuotisuuden...
Siitä päättää kyllä joku muu kuin minä. Itikainen on ensimmäinen, Sarjari
on vanhin (ja potkii vielä), Kemi on kaunein, Aku on rikkain jne...

Reima