Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Sarjari X-files?

From: Timo Kokkila (tkokkila@saunalahti.fi)
Date: 15.08.2001 - 13:29:29

> Kävin tuossa huvikseni läpi Sarjainfot vuoden -99 alusta. Tarkoituksenani
> oli katsoa mitä Sarjarista ja Tampereen Sarjakuvaseura ry:stä siellä
> kirjoitetaan.
>
> 3/1999 Sarjarin juhlanumero (#50) mainitaan uutisissa (9 riviä) ja Sarjaria
> (#49) arvostellaan kansikuvan kera (32 riviä)
> 1/2000 Sarjaria (#51) muistetaan kotomaan katsauksessa (16 riviä)
> 4/2000 Yhdistyksen, ja lehtemme Sarjarin 20 vuotinen taival ja uudet
> nettisivut, kuitataan uutispalstalla kuuden ja puolen rivin "jutussa"!
> 2/2001 Sarjari (#54) arvostellaan kotomaan katsauksessa (17 riviä)

Heh!

Tulee ihan mieleen multainen 80-luku. Silloin tätä keskustelua käytiin Seinäjoen sarjakuvaseuran ja Sarjainfon välillä ja taisipa kina mennä henkilökohtaiselle tasollekin toisinaan. Kannus-lehdestäkään kun ei silloin mielestämme kirjoitettu tarpeeksi ja vastaus taisi olla jotain sellaista, että Sarjainfon toimittajat valitsevat itse aiheensa, eikä moinen julkaisu oikein ketään kiinnosta. Taisipa Sarjarinkin tilanne olla samansuuntainen jo silloin.

Kuriositeettina tulee mieleen että jossain 80-luvun loppupuolen Infossa väitettiin seinäjokelaisten nurinaa perusteettomaksi, koska lähes kaikki Kannuksen numerot oli Infossa arvosteltu. Tämä ei tietenkään pitänyt paikkaansa... oliskohan noin 5-6 numeroa edes jollain tapaa kommentoitu. Kaikkiaanhan lehtiä ilmestyi 42.

Muinaishistoriaahan tuo on, mutta ongelma lienee siis edelleen olemassa. Infon politiikka kotimaisen tuotannon suhteen on kyllä minusta muuttunut noista ajoista kovasti, mutta parantamisen varaahan aina on. Aikoinaan moni julkaisu jäi kokonaan huomiotta, tai pikku-uutisen tai paskaa/jumalaista -tyyppisen miniarvostelun varaan. Nykyään arviointi on sentään melko systemaattista ja kattavaa, vaikka ei aina kovin perinpohjaista. Julkaisujakin on nykyään huomattavsti enemmän kuin silloin joskus. Ja kuten aina, nykyäänkin kriitikon henkilökohtaiset mieltymykset paistavat läpi, joten kritiikin myönteisyys tai kielteisyys riippuu tasan siitä kenen arvosteltavaksi julkaisu päätyy. Vaan tämähän on tilanne kaiken kritiikin suhteen, koska aukottomia kriteerejä sarjakuvan tai muun teoksen arvioimiseksi ei (onneksi) ole olemassakaan. Useimmissa tapauksissahan samaa teosta voi hivenen näkökulmaa viilaamalla arvioida hyvinkin eri tavoilla.

Äh...eksyn aina asiasta, mutta Sarjari kyllä ansaitsisi kunnon jutun Infoon 20-vuotisjuhlansa kunniaksi siinä kuin Kurpitsakin.

Tampereen sarjakuvaseuran hallituksen jäsen ym.
Timo Kokkila
www.saunalahti.fi/tkokkila

Niin ja Kannus-lehden historiahan löytyy osoitteesta www.saunalahti.fi/tkokkila/kannus/