Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Hatutetaanko stadilaisia v. 2002?

From: kuvagra@nic.fi
Date: 14.06.2001 - 16:15:15

>Niinkö?
No yksi voisi olla "trendikkyys" tai ajankohtaisuus, vaikka se ei kaikkien
kohdalla toteudukaan. Minusta on todennäköisempää ja perusteltua, että
aktiivinen (juuri jotain, ja paljon julkaissut) huomataan.

>Puupää-hattu on tähän mennessä jaettu 25 kertaa.
>Helsinkiläisille/helsinkiläisseutulaisille tekijöille se on annettu 14
Jos katsoo Sarjakuvantekijät ry:n jäsenluetteloa, niin yli 50% yhdistykseen
kuuluvista asuu pk-seudulla. Kaikki jäsenet eivät ole piirtäjiä (eivätkä
kaikki potentiaaliset kuulu joukkoon), mutta tämä antaa aavistuksen siitä,
että suuri osa tekijöistä on Helsinkiläisiä. Ja kenties siitäkin, että
täällä sarjakuvapiirtäjällä on parhaat selviytymismahdollisuudet.

>Muualle maahan/maailmalle se on mennyt peräti 4 kertaa:
Listassasi oli muuten 5 :-) Lisäksi Kivi muutti pois Stadista.

>Plussia ovat siis: Ammattitaito, helsinkiläisyys, pitkä ura, monipuolinen
>toiminta alalla, vaihtoehtoisuus ja jossain määrin myös naispuolisuus.
Häh?! Plussaksi voisi noilla perustein(?) laskea myös sen, että on kuollut
tai kuolemaisllaan. ;-)

>Miinuksia ovat: muualla Suomessa asuminen, se ettei sarjoja ole julkaistu
>säännöllisesti Helsingin lehdissä ja perinteinen (ns. kaupallinen) tyyli.
Piirrostyyli varmasti vaikuttaa jotain, mutta se korreloi joissain
tapauksessa myös sisältöön. Käännetäänpä asia niin päin, että keneltä
ottaisit hatun pois? Sen pitää olla sitten mielellään Helsinkikäinen, että
puntit tasoittuu ;-)

Hattua saamattomien listasi oli minusta aika suppea.

Sarjakuvaseuran Hki painottuneisuudesta voisi kyllä keskustella.
Käytännössä sekään asia ei ole niin simppeli kuin luulisi, tämän olen
Helsingissä asuvana tamperelaisena joutunut huomaamaan.

Reima

Reima Mäkinen
gsm 040-7157 222

kuvagra@nic.fi