Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Digipainamisesta vielä

From: kuvagra@nic.fi
Date: 14.06.2001 - 16:08:08

>True. Tietty kannet voi tehdä miten vaan ja niittauttaa digivihkoon.
Heh heh, joo. Onhan näitä tullut viriteltyä.

Mainitsemasi hinta ei todella kuulostanut pahalta.

>Eikö kopion funktio ole olla mahdollisimman tarkka _kopio_ originaalista?
Filosofinen kysymys. :-)

>Jos näin ei ole, olen todella hakoteillä, ollut jo pitemmän aikaa. Mitä
>vähemmän kopion ja originaalin välillä on yhtäläisyyttä, sitä vähäisempi on
>kopion arvo.
Lillukanvarsia. Kun tietty taso on saavutettu, muu minusta on turhaa
säätämistä. (enkä varsinkaan haluaisi maksaa tästä säätämisestä maltaita)

Välivaiheessa digitaalisuuteen siirtyminen on aiheuttanut muuten hauskan
gäpin. Koneet (ja yhteydet) eivät ole jaksaneet pyörittää raskaita
värikuvia ja pikselimömmövalokuvia näkee edelleen aika paljon. Samoin
väärällä (fax) resoluutiolla skannattua mustavalko kuvaa. Painoissa ja
graafisen alan firmoissa on töissä paljon tosi uunoja, jotka saavat
oikeinkin toimitetut filet muuttumaan muusiksi, esimerkkejä on...
Asioiden "nopeutuminen" ja siitä johtuva stressi on ihan oma lukunsa.

>toki niin, että painotekniikan, grafiikkaohjelmien, paperien ja yleensäkin
>kaiken kehittyminen palvelee sarjakuvaa siten, että voidaan toteuttaa
>sellaisia projekteja, jotka parikytä vuotta sitten eivät olisi olleet
Ks. edellinen kohta. Sisältö ja muoto ovat kaksi eri asiaa. En siis lukeudu
silmäkarkin/purkan ystäviin, mutta suon sen ilon kyllä muille. Enkä
toisaalta halua myöskään paluuta 70-luvun alun tsydeemeihin (kyllä Ruudun
ja Non_stopin painojälki oli karmivan huonoa). Kunhan potkin vähän tutkainta.

>Mitä niillä kaikilla härveleillä muuten tehtäisiin?
Kapitalistista, epäekologista hapatusta! Härveli sucks! "Kun se menee
rikki, korjaaminen on helppoa, ostetaan vain uusi."

Reima

Reima Mäkinen
gsm 040-7157 222

kuvagra@nic.fi